Nils från Hammarstrand

– Det är precis som om jag varit på semester i hela mitt liv, och haft betalt för det.

Jag träffade Nils när Lena och jag var på turné för att promota vår tidning Västerut. Och den här dagen var vi i Hammarstrand. Många passerade vårt tält och en del stannade till för att prata en stund och få med sig en kasse tidningar  att läsa. Kaffe och kakor hade vi dukat upp och fick några trevliga pratstunder när någon tog sig tid att sitta ner en stund. Nils var en en liten gubbe som jag snabbt ”visste” var det var för en typ.

Nils Norman

Nils Norman

Men när vi slog oss ner för att dricka kaffe insåg jag snabbt att jag hade hittat en diamant. Jag bad om att få göra en intervju och kunde alltså vara så där nyfiken som man kan om man har block och penna i handen. Och vilken historia jag fick!

Nils som är 89 år har bott i Amerika i 60 år, men återvänder varje sommar till sin barndomsbygd Hammarstrand. Planen var att vara ledig i två år och se alla Amerikas stater, men knappt hann Nils sätta sin fot på Amerikansk mark innan han började jobba och på den vägen blev det. Han berättade om resor världen över, om sina världspatent, om sitt företag och sin familj. Jag hade kunnat lyssna hela dagen.

Och hur håller man sig så pigg då? Jo man dansar tre gånger i veckan!

2 svar

  1. Intressant. Det är spännande med det oväntade mötet som blir så mycket mer än man förväntat sig.

  2. När man hör om sådana spännande liv kan man inte bli annat än inspirerad! Det finns så mycket möjligheter i livet, man måste bara ta vara på dom! 🙂

Kommentera

