Reflektion: Vad har du att ge?

Jag pratar ofta om mina möten. Vad jag hört, vad jag lärt mig och vad jag hädanefter ska tänka på. Oftast är det möten med människor som tänker helt olika än jag som får mig att gå igång.
Jag kan bli alldeles förundrad över hur smart en del tänker och vilka visdomar de lärt sig genom att leva efter sina tankar och idéer.
foto: Lena Dalgren

foto: Lena Dalgren

Många gånger reflekterar jag över hur mycket bättre de som tänker positivt tycks må. De som är tacksamma över det som jag i min enfald inte alls tyckt varit nåt särskilt.

– Jag har haft jobb varje dag!
– Jag har fått vara frisk!
– Jag har fått bo på en så här vacker plats!

Självklara saker som ändå för de flesta är lätta att uppskatta bara vi tänker på det.  Men så har vi dom som till synes har ett besvärligt liv, som ändå har en livsglädje och tacksamhet över livet som gör att jag måste tänka efter både en och två gånger på varför jag gnäller så förbaskat ibland.Det är dom här människorna jag älskar att möta. För kan vi inte hitta det som är positivt i livet och njuta av det så hjälps det ju inte om vi har drömjobbet, dyraste bilen och dessutom är snyggast.

Jag vet att det här är självklara saker. Både för mig och de flesta andra. Ändå kan jag komma på mig själv med att tro att bara jag går ner 5 kilo så kommer jag att bli så mycket gladare.

Foto: Lena Dalgren

foto: Lena Dalgren

Härom sistens när jag babblade på om ännu ett möte jag gjort som var sååå fantastiskt, så fick jag frågan.

– Har du tänkt på vad du ger till de människor du träffar?

Och så har jag aldrig tänkt. Men när jag gjorde det så var det rätt trevligt. Det är ju klart att om jag tycker att jag får så mycket genom ett möte så kan ju andra, inte alla men några, tycka detsamma när dom möter mig. En rätt trevlig tanke som jag härmed delar med mig av.
3 svar

  1. Bra där! Om man ska tänka positivt, så måste det ju ingå att man tänker att man kan ge andra människor någonting. Vad har man annars för mening?

  2. Tänkvärt. Jag tror du är inne på nåt där; hur andra påverkas av att möta dig. Har vi inte alla en tendens att underskatta oss själva, vad vi betyder för andra? Likaså det där med att ”om bara” det-och-det, dååå ska jag bli lycklig. Jag tror det kommer alltid att finnas minst ett ”om bara” kvar. Att inte låtsas om dem är nog svårt, och kanske inte ens så bra i alla lägen, men de där ”om bara” får inte hindra lyckan. Det dr allra sista, ultimata ”sen” kommer aldrig. ”Nu” är när allt kommer omkring inte så dumt det heller.

  3. En underbar blogg Lena – och att mötas är ju så fantastiskt på alla sätt och vis för det ger så mycket! Och den där tanken att man ger tillbaks i mötet är ju inte så dum att tänka den heller 🙂

Kommentera

