Alla möten är inte trevliga

Häromdagen beslutade jag mig för att göra ett möte jag skjutit upp länge. Mitt möte med vågen! Jag har ju känt att det barkat i väg under sommaren och förstog att när jag äntligen klev upp på vågen var det ingen återvändo, utan nu skulle jag bli tvungen att göra något åt det.

Nu kanske vän av ordning tycker att jag talar emot mig själv, eftersom jag bara för någon dag sedan talade om att se positiv och vara nöjd trots skavanker. Men i mitt fall har jag också min läkares ord klingande i öronen…om du går upp eller ner åtta kilo så var den här operationen bortkastad! Och nu var det farligt nära den gränsen.

Så nu har jag satt mig själv på LCHF diet. Något som jag vet fungerar och jag mår bra av. Till det har jag lagt en timmes promenad varje dag, vilket både jag och hunden kommer att må bra av. Så nu är det bara att ha tålamod och vänta.

Bild lånad från hallengrens.se

Bild lånad från hallengrens.se

Jag kan inte låta bli att fundera på det här med hur olika människor äter. Jag är en sån som gärna äter ur grytan när jag egentligen ätit klart. När jag dukar fram på bordet så åker ett eller annat in i munnen. Jag går till skåpet och tar nåt att äta istället för att ställa fram på bordet, då känns det som om jag nästan inte åt den där godisbiten i alla fall. Ett slags missbruk det förstår jag ju, och det är väl därför jag så lätt brakar iväg med några extra kilo när jag inte passar på mig. Medvetenheten att det är så gör att det är lite lättare att hålla under kontroll när jag väl bestämmer mig för att göra det.

Hur som helst. Vi är olika det är en sak som är säker. Min väninna har ett helt annat beteende än jag. Hon kan äta en HALV godis! Om det ställs fram en skål godis på bordet äter jag snabbt minst tre stycken, medan hon väljer noga, tar en bit, och lägger den andra halvan på bordet. Fortsätter sedan lugnt sitt samtal utan minsta lilla ansats till att äta den andra halvan. Jag sitter som förhäxad med ögonen fastklistrade på halvan, oförmögen att både lyssna och samtala själv. Det enda jag funderar på är hur länge det ska dröja innan hon äter upp den andra halvan.

Behöver jag påpeka att denna väninna inte har några som helst problem med sin vikt?


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

6 svar

  1. Det är disciplinen som är det svåra. Och att komma ifrån ”jag är värd det”-beteendet, dvs ”i dag är jag så trött att jag är värd att få äta en hel skål med pistagenötter framför tv:n”. Håhåjaja, jag börjar mitt nya liv en gång i veckan, känns det som, men det tar sig inte…

  2. Själv är jag inte måttfull i något jag gör. Äter jag så äter jag, jobbar jag så jobbar jag, har jag ett projekt så gör jag det allt jag orkar. Det är bara den här lilla detaljen med att leva hälsosamt och motionera som inte riktigt fäster på. Jag är dock övertygad om att det kommer att fungera den här gången:-)

    För övrigt tycker jag att det är ett sjuk beteende att äta en halv godis.

  3. Ang möten så behöver man ju faktiskt inte fysiskt mötas för att påverkas.Jag har sett dej på dina dagliga promenader och tyckt (tycker fortfarande) att du är duktig.Detta har gett mej inspiration, – så tack för den!

  4. Det underbara är att upptäcka att olika beteenden leder till olika resultat. Sedan kan vi kopiera de sätt som verkar leda till de resultat vi vill ha, lätt som en plätt faktiskt.
    En annan finurlig sak är ju att vi alla har framgångsrika beteenden på något eller några områden så väninnan som äter en halv godis och framgångsrikt behåller vikten har andra mindre smickrande ovanor som hon gör bäst i att förändra. Kanske genom att storögt titta på dig och fundera över hur fasen du gör! 🙂

  5. Kicki – Vi kanske ska prova att börja på en tisdag! Kan det hjälpa tror du?

    Lars – Ja det där med att äta en halv godis är allvarligt. Men jag tror hon fått hjälp nu 🙂

    Ewa – Häng på nästa gång vetja!

    Marina – Jag skulle vilja veta vilka mindre smickrande ovanor det kan tänkas vara 😉

  6. LCHF verkar funka bra och snabbt för många, jag är en av dem. Sötsuget försvinner ju dessutom, så då tar man ju inte ens en halv godis. 🙂

Kommentera

