Hulda

När jag blir stor vill jag bo på Nipudden! Jag har nyss varit på besök där och träffat Hulda.
Hulda bor där sedan ett år tillbaka och hon trivs. Hon trivs så bra att hon blivit både piggare och gladare sen hon kommit hit, berättar personalen.

foto Daniel Sörlin

foto Daniel Sörlin

Hulda hade tillsammans med sin make en stor gård med många djur.  Jag var alltid så rädd att det skulle hända nåt med djuren, säger hon. Jag var alltid orolig för det. Så när maken dog för många år sen ville hon inte ha kvar några djur, utan ladugården blev tom och det blev grannar som fick ta del av det hö som fortfarande skulle skördas.
Men det är ingen som vill ha hö längre, säger Hulda. Det finns ju inga djur snart. Och dom som har hästar är lite lata anförtror hon mig, de vill köpa färdiga balar. Inte vill dom slå och ta reda på själv.

Det Hulda saknar mest från sin gård är trädgårdslandet. Det var glädjen. Att få se det växa.  Skörda, äta och spara för vintern. På Nipgården finns det trädgårdsland. Här har man satsat på utemiljön.  Här finns både blommor, växthus, trädgårdsland och en hönsgård. Här och där står små vackra stilleben av krukor, kannor och andra utsmyckningar. Det syns och känns att personalen gillar att pyssla och få det fint för de som bor här och sig själva. Hit kan de som bor på hemmet gå när de vill. Dörrarna står öppna och många tillbringar hela dagarna hör ute. Rensar lite i landen, tittar till hönsen, eller sover en stund i hammocken. Dom är bruna och fräscha dom som bor här.

I går kväll satt jag länge och titta på korna berättar Hulda. Om hon bott på ett annat hem och sagt det skulle jag lätt avfärda det med att Hulda nog blivit lite senil. Men här är det alldeles sant. Utanför hennes fönster finns stängslet bara tio meter bort. Här går kor som ska bli naturbeteskött. Det är kul att titta på korna säger Hulda. Men dom är inte lik dom som vi hade, fortsätter hon. De här har inga horn, men det kanske är kvigor allihopa, fortsätter hon, lite mer för sig själv.

foto Daniel Sörlin

foto Daniel Sörlin

På bordet bredvid sängen ligger en hög med tidningar och några böcker. Hon läser mycket också Hulda. Och hänger med i det som händer. Fin i håret är hon också. Och berättar att idag behöver hon nog ingen hörapparat för nu har dom snälla flickorna tvättat öronen på henne så ordentligt. Hon har rena fina kläder på sig, och det luktar gott i rummet som är välstädat med lagom mycket personliga saker.  Ja jag blir så bortskämd så säger Hulda. Jag har det så bra. Och dom är så snälla här. Och duktiga. Barbro förstår du, säger hon, hon sköter om hela trädgården själv. Hon skakar lite på huvudet åt detta, nästan ofattbara.

När jag åker hem känner jag att så här vill jag också ha det när jag blir gammal och inte klarar mig själv längre. Jag har prioriterat bort min trädgård. Jag hinner inte och jag får bara dåligt samvete av att plantera och sen se det dö bort för att det inte får den omsorg de behöver. Jag kan inte ha några djur här, förutom hunden då. Men jag har haft både får, ankor, get och hästar där jag bott tidigare. Jag vill läsa mycket mer än jag tar mig tid med. Jag tycker om att ha fina kläder och vara snygg i håret.

I min vildaste fantasi hade jag inte kunnat tänka mig att det skulle bli så när jag blir gammal. Det jag ser och läser om svensk vårdvstämmer inte riktigt med den bilden. Men nu känner jag mig lugn och nästan förväntansfull. Nu är det bara att se till att jag håller mig frisk i sisådär 30 år till och sen att det finns nån plats åt mig den dag jag behöver den.

Ett svar

  1. Tack, det här var fantastisk läsning, jag blev så glad på nåt sätt. Heja Hulda! Vi ses på Nipgården! tror du jag få rummet bredvid ditt?

Kommentera

