Duktigt

Jág har ofta tänkt på vad lätt det är att få beröm och verka duktig när man gör något som är otypiskt för ens kön.

När jag för länge sen nyss träffat min blivande ex man, imponerade jag på hans far genom att köra traktor. Aldrig hade han sett nån köra traktor så bra som jag. Att jag sedan körde ner en och annan gran såg han mellan fingrarna med.

Under en period var jag tränare för idrottsklubbens alpina sektion. Jag hade aldrig tävlat själv, men jag gick kurser och lärde mig rent teoretiskt hur man läser en bana. Av de andra tränarna fick jag lära mig valla. Just vallningen fick jag sen mycket beröm för. Det hände till och med att tränare från andra klubbar kom och frågade vad jag la på just den dagen. Jag måste på nåt sätt ha sett väldigt säker ut när jag valde i den stora vallaboxen som vi hade med oss.

bild lånad från sangbacken.se

bild lånad från sangbacken.se

För några år sedan köpte jag en husvagn. Kära sambon svor sig fri från detta projekt och jag förstog att det här var jag tvungen att lära mig själv. Jag hade knappt backat med en släpvagn tidigare, men övade lite på gården innan jag drog iväg själv första gången. När man som ensam kvinna kör in på en campingplats ser männen ut som periskop. Man ser riktigt hur de funderar…hur i all världen ska detta gå och gör sig beredda att rycka in. När jag sedan backar in utan problem gör dom nästan vågen, och jag är dagens hjälte på campingen.

Och kära sambon som sköter all tvättning i familjen. Han är duktig han!

2 svar

  1. Fast vi är av samma kön tycker jag ändå att du är duktig som hanterar husvagnen, de är ju så lätt att avstå saker i livet för att man inte orkar/vill lära sej och det är bekvämare om nån annan gör.
    Tack för klargörandet av vem som sköter tvätten i familjen! Nu förstår jag de engagemang din trolovade visade härom dagen på väg till jobbet ang tvättmaskinens utveckling de senaste 40åren.Själv kunde jag inte riktigt känna samma frustration över att det inte finns en behållare för tvättmedel som behöver fyllas var tredje månad tex. Det kan ju ha att göra med att inte jag heller har huvudansvaret hemma….

  2. Min blivande exman.. vilken konstig mening det kändes som. Tänk om man tänkte så när man träffade någon? Snacka om pessimistisk livssyn :p
    Förresten typiskt ”din trolovande” att komma på att det ska finnas en behållare på tvättmaskinen för tvättmedel som bara behöver fyllas var tredje månad. Haha underbar är han.

Kommentera

