Reflektion: Att möta sig själv genom spegling

Att tro om andra det man vet om sig själv är rätt vanligt. Och det är väl inte så konstigt egentligen. Det svåra är att se att andra kan tänka helt annorlunda än vad man själv gör.

Jag hörde nån gång talas om ett begrepp som heter spegling. Som, om jag förstod det rätt, betyder att se ett beteende hos andra som egentligen är mitt eget. Det finns andra betydelser av begreppet spegling också, men det tänker jag inte ge mig in på nu.

Jag har under en längre tid anklagat käre sambon för att tycka och känna på ett sätt som han inte alls känt igen.
– Men ser du inte det? Har jag uppfodrande frågat under våra diskussioner.
– Neej, har han svarat om än lite osäkert. Jag känner inte alls igen mig i din beskrivning. Jag har ändå framhärdat, och diskussionerna har varit många och långa.

foto Lena Dalgren

foto Lena Dalgren

Jag vet inte vad det var som till slut fick mig att komma till insikt. Förmodligen flera händelser, som det brukar vara innan man liksom ger efter och erkänner för sig själv att man nog haft fel.

Och vad säger man då då..?
Oops! Jag har visst använt dig för att möta mig själv.

There are no comments on this post.

Kommentera

