Tid

– Jag har slutat säga att jag inte har tid! Visst tusan har vi tid bara vi vill! Man kan ju aldrig göra nåt nu för tiden, för ingen har ju tid!!

Orden är inte mina utan något som jag hörde när jag var inne i en butik för ett tag sedan. Jag tyckte det var en bra idé och försökte ett tag att tänka på att inte säga just…Jag har inte tid! Men det sprack så klart rätt snabbt. Men egentligen tror jag många gånger att vi använder det när vi egentligen skulle vilja säga, det har jag inte lust med!

foto colourbox

foto colourbox

Mycket handlar om vilken inställning vi har. Jag intervjuade en kvinna i våras som sa
-Jag kan inte säga att jag jobbar. Jag kliver upp på morgonen och sen tar jag itu med det som behöver göras, lite beroende på väder och vad jag har lust med. Det finns att göra hela tiden, så jag är ju aldrig ledig. Hon driver ett företag med en rad olika updrag, men lät sig ändå inte stressad av tiden.

Bonustid kallar min vännina det när hon inte planerar att göra något utan bara tar dagen som den kommer och gör det som faller på. Om man sen sammanfattar vad man fått gjort under dagen så är det en hel del, i stället för att planera en massa som ska göras och sen hinna hälften och känna sig misslyckad över det som inte blev gjort i stället för nöjd över det som faktiskt blev gjort.

Dessutom måste effekten bli att man alltid har tid om något dyker upp eftersom man inte har planerat in något annat. Men på jobbet ska jag fortsätta att planera. Mest för att jag annars aldrig ”får tid” med bokföringen.

3 svar

  1. På kvällen innan jag somnar försöker jag tänka en liten stund vad som har hänt under dagen, och vad jag har gjort – både på jobbet och hemma, roliga saker och tråkiga. För snart är de borta i kom-ihåg-listornas entropi.

    Särskilt sakerna som skulle göras liksom inte räknas längre i samma stund som de är avklarade, utan det är bara alla de där sakerna som är kvar att göra som ligger och tär, och det är så lätt att bara tänka på dem, och inte på vad man faktiskt åstadkommit (eller kommit undan med, haha).

    Det funkar inte alltid, men det hjälper.

  2. Jag har hört att det är den vita lögn som vi använder oss av mest ”nej, tyvärr jag har inte tid”. Men det är ju som du säger egentligen så att vi inte har lust. Men det kan man ju inte säga! Eller?

  3. Och en sak kan vi vara säkra på: Det kommer mer tid hela tiden

Kommentera

