Märta

Jag längtade som en galning när jag skulle bli faster första gången. Mina egna döttrar var några år och fler barn var inte aktuellt vid tillfället. Därför såg jag fram emot detta lilla barn som jag formligen skulle tjusa sönder och samman. Jag längtade efter att nypa i tjocka lår och lukta i svettiga halsveck.

När sedan det lilla flickebarnet föddes och jag träffade henne första gången kändes det som om vi redan kände varandra. Jag minns hur jag förvånat tittade in i de mörka ögonen och tänkte, har vi setts förut? Vi det tillfället gjorde inte Märta mycket mer än att stilla titta tillbaka, men annat skulle det bli sen. Hon var nämligen fullständigt livrädd för mig som fick gå under namnet Stora stygga faster i många år.

När det var som värst behövde jag bara gå förbi närmare än en meter så gav hon hals. Att nypa i låren var det inte tal om. Många var funderingarna på vad det kunde bero på. Att jag var mörk, hade glasögon och jag vet inte vad, men inget höll i längden som förklaring eftersom det fanns andra med glasögon som var mycket mörkare och läskigare än vad jag var som fick komma nära och till och med hålla i henne. Så det var bara att sitta och smygtitta lite på betryggande avstånd.

Så en dag när Märta var kanske tre år, så hände det. Jag satt på golvet och tittade på TV och Märta kom och satte sig framför mig och lutade sig mot mig och jag vågade inte andas på flera minuter. Efter det har det gått bra, även fast hennes far påstår att hon fortfarande är livrädd för mig men döljer det bra.

Märta Gustafsson

Märta ♥

När jag häromsistens fyllde år och hade kalas skulle Märta sjunga och jag var en av dom som skulle kompa. Min största skräck var att jag skulle spela fel, så jag övade och övade. Ytterligare en anledning till att jag var tvungen att lära mig låten utantill var att det var så svårt att läsa noterna när ögonen var fulla av tårar. Men jag kom i mål och Märta gjorde succé. Nu börjar hon musikgymnasiet och jag har snart en berömd brorsdotter, det är jag säker på.

Här kan man lyssna på Märta 🙂

6 svar

  1. Jag förstår verkligen inte vad denna lilla flicka såg/kände som gav anledning till alla vrål:) Vad jag däremot förstår är att Märta en dag kommer att bli ”världsberömd” vilken tjej Å vilken röst…

  2. Fantastisk röst, man ryser! och vad hon är lik Klara på bilden på My space

  3. Vad fint skrivet! *sniff* men jag måste erkänna att jag inte alls kommer ihåg att hon var rädd för dig…?

  4. Vilken begåvad tjej!
    Önska henne lycka till…
    Ser fram emot att höra mer av och från henne

  5. tack tack tack tack världens bästa faster ❤ och jag är INTE rädd för dig fortfarande, bara lite 🙂

  6. Måste säga att jag diggar den här tjejen, hon kommer att bli stor!

Kommentera

