Min främsta hobby

I bland tror jag att min främsta hobby är att bära möbler. I alla fall om man tänker på hur ofta jag gör det. Varje gång tänker jag att nu är det väl ändå sista gången som dessa möbler ska flyttas. Men nej. Knappt har de hunnit finna sig till rätta innan de ska ryckas upp och byta plats.

Nu är det inte i mitt hem som möblerna byter plats. Utom då för två år sen när vi liksom snodde på vardagsrummet och lät allt byta plats med varandra. Nej, det är döttrarna som aldrig kan bestämma sig för var de ska bo mer än korta stunder i taget.

Förra sommaren när äldre dottern skulle byta lägenhet, tack och lov i samma stad den gången, så räknade vi ut att sammanlagt hade de två döttrarna flyttat 15 gånger! Och jag hade varit med alla gånger utom en! Fattar ni! Jag är proffs på det här!

Värst är det när de ska hem och mellanlanda med sina grejer. När de av en eller annan anledning inte flyttar direkt från ett ställe till ett annat. Så är det nu. Så för tillfället har jag en soffa ståendes på tvären i hallen, och matbordet fullt av köksgrejer som ska sorteras. Och varje gång tror jag som sagt att det är den sista.

Det är en sak till som jag också funderat på. Varför ska dom alltid bo högst upp? Och gärna i hus utan hiss?

När vi vid näst sista flytten låg och pustade i trappan efter att ha kommit halvvägs med en soffa, sa jag till dottern. Nu får ni bo här resten av ert liv. Så svarade hon lugnt. Men har du tänkt på det? Att när vi flyttat klart, då är det lillebrors tur…

5 svar

  1. Jag kan inte annat än gapskratta igenkännande! 🙂 Jag har flyttat 9 gånger och min syster 10 – mamma och pappa har varit med på i stort sett samtliga. Och samma mönster även hos oss: bott/bor högst upp i hus utan hiss. Att flytta är inte helt lätt. Hjälpte syrran nu i sommar, då det blev flytt till hus och nu senast mamma.

  2. Husbil eller uppblåsbara möbler, inte fler än vad som ryms i en etta, det är modellen.

  3. Ho, ho, ho…detta måste ju vara den vardagliga motionen som det alltid pratas om:) Träna kondis, styrka och umgås med sina barn, kan det bli så mycket bättre? Ja möjligtvis när allt är inflyttat å klart och man får komma på besök:)

  4. Saken är ju den att endast den ena dottern (alltså jag) har flyttat 15 gånger allena… så om man räknar ihop mina och min systers flyttar blir det nog några fler….
    Stackars mor.
    Men vi hade lite kul när vi höll på att kånka den där jävla soffan! Haha.

  5. Tur att jag hade tappat räkningen!

Kommentera

