Världens bästa låt(ar)

På kontoret går P3 som bakgrundsljud hela dagarna. Jag kan inte säga att jag lyssnar egentligen. Visst reagerar jag när samma låt spelas för femte gången samma dag. Som nu Madonnas Celebration. Men det är ok, jag gillar låten.

Men så ibland. Tiden stannar och jag lyssnar. Genom bruset har en slinga nått mig och gått rakt in. Helt suveränt är då P3s låtlista, där man på ögonblicket kan se vad som spelas och sen leta upp den på Spotify. Lycka!

Lyssna!

bild lånad frän textually.org

bild lånad frän textually.org

Annat var det när jag och min klass var på språkresa till Benidorm efter nian i TVÅ veckor utan mobiltelefon! Det ska jag berätta om i ett alldeles eget inlägg nån gång. Men det jag nu tänkte på var låtarna vi hörde på discot på kvällen och sen ville skaffa när vi kom hem. Det här var ju på den glada vinylens tid, så vi hoppades komma över en och annan singel när vi kom hem. Jag och min kamrat gick till den lokala skivaffären och frågade efter Devil Devil med Rolling Stones. Gång på gång, och olika butiksbiträden. Men varje gång fick vi till svar att nån sån låt fanns inte.

Till slut var det bara att ge upp och inse att vi nog hört fel på texten och att låten nog hette något annat. Det här var ju också innan Googles tid, ja det var så länge sen att en miniräknare var höjden av teknisk utveckling, så för att hitta låten var vi helt i händerna på skivaffärens butiksbiträden.

En kväll tillbringade vi hos nyfunna vännen Lisa. Och där var den! Låten med Rolling Stones! Ivriga bad vi att få se skivomslaget. Och fick en platta med David Bowie i näven. Va? Låten var så klart Rebel Rebel.

2 svar

  1. Benidorm 2 veckor efter nian:
    -Funky Town med lips.ink Oj oj oj! Jag köpt singeln på plats.
    Egentligen en riktigt vidrig låt,men omgivningen gör väl sitt
    Kanske är det till Benidorm vi ska åka?

  2. kvistlena: Vad är det för kackig skivbutik där dom inte fattar att det var Rebel Rebel du menade? Hur svårt kan det vara? Även om man nu råkar tycka att Bowies version är bättre (den med BCR är det definitivt inte även om man kan ha … hrm … sentimentala skäl att gilla den ändå) måste man väl för bövelen begripa såpass.

    ewa: Funkytown är väl inte vidrig, tvärtom! Den behöver då rakt inget Benidorm för att vara precis så stor som den rätteligen är. Åka till Benidorm kan man såklart göra ändå.

Kommentera

