Vision genom museum

Jag är inte speciellt förtjust i museum. Jag har liksom inte förstått grejen. Jag tittar mer på själva sättet som föremålen är visade på än föremålen i sig. Jag förundrar mig mer över hur belysningen ger fokus och de vackra färgerna på montrarna. Ett och annat typsnitt har jag också fastnat för.

I förrgår beökte jag ytterligare ett museum. Ett kraftverksmuseum. Anledningen var att jag skulle skriva ett reportage. Jag var alltså inte där av fri vilja. När jag gick omkring slog det mig att jag gång på gång faktiskt tittade på det som låg I montrarna, mer än det som var runt omkring. Gång på gång faschinerades jag av det jag såg, och stannade hänförd till både en och två gånger. Nu var detta inget speciellt museum, utan likt de flesta andra jag besökt. vad var det då som hade fått mig att se med andra ögon?

bild lånad från ueforum.se

bild lånad från ueforum.se

På vägen hem funderade jag kring, vad är det som gör att vi tycker att det är så viktigt med museeum. Och kom fram till att vi alla vill göra avtryck i historien. Känna att vi är en del i ett sammanhang. Det kändes som en logisk förklaring, men satte sig ändå inte i mig som en sanning.

Så i går tog jag det en vända till med kloka väninnan. Som vanligt vände vi och vred på några funderingar innan vi kom fram till lösningen, som var så enkel att säkert alla utom jag redan visste det.

Om man inte ser historien kan man heller inte se framtiden” Så för att kunna ha en vision måste vi kunna se den utveckling som varit. Ja så är det såklart. Om man ser vilken utveckling som skett inom vissa områden på bara femtio år, så kan fantasin lätt skena iväg nästa femtio också, och vi får en helt annan syn.

Så…kan det vara så att jag blivit visionär?

There are no comments on this post.

Kommentera

