Reflektion: Varför är nära så långt bort?

Hur kommer det sig att vi besökt Frihetsgudinnan, Eiffeltornet och Picadilly Circus men inte de sevärdheter som ligger i vår närmiljö?

I mitt jobb får jag möjlighet att se alla de besöksmål som ligger nära mig. Nästan varje gång är det platser som jag aldrig besökt tidigare, fast resan dit kan vara mindre än en timme lång.

Inte långt i från mig finns den Thailänska paviljongen till exempel. Mer än en gång har bekanta från andra delar av landet ringt och berättat att de ska åka för att besöka paviljongen och tänker sig komma förbi för ett besök. Trevligt! tänker jag. Men åker jag och tittar på den själv? Nej!

I år är det många som vittnar om att många semestrat på hemmaplan. Våra lokala arrangörer och entreprenörer har haft en rekordsommar. Som en effekt av krisen har vi börjat se oss omkring i närområdet. Bland det positiva som kom fram i kristider så är detta en tycker jag. Alltid när jag varit ute på ett reportage kommer jag glad och inspirerad tillbaka till kontoret och berättar för de andra om det jag upplevt. Alltid lika förvånad över att detta fantastiska finns så nära. Och jag är säker på att om vi alla gjorde så, skulle vi få en otrolig effekt. Från mun till mun skulle det sprida sig och det skulle fungera långt mycket bättre än den mest påkostade marknadsföringskampanj.

bild lånad från reseguiden.se

bild lånad från reseguiden.se

För en tid sedan gjorde jag en reportageresa till de mest avlägsna delarna av grannkommunen. Här finns vidderna, fjällen och ett helt annat landskap än det jag har runt mitt hus. Hänförd över vad jag upplevt bokade jag genast in en weekend med sambon och sonen. Så nu sitter jag här i stugan vid fjället och tittar ut på en vidunderlig utsikt. Och i morgon ska vi plocka kantareller. Så nära men ändå så fjärran.

There are no comments on this post.

Kommentera

