Mitt rätta element

Jag är en fjällmänniska. Det är på fjället jag känner mig hemma och fylls av energi. Så fort jag ser vidderna fylls lungorna med luft och jag slappnar av i varje muskel. Jag älskar dom knotiga fjällbjörkarna och det karga landskapet. Aldrig är höstfärgerna så vackra och snön så vit som på fjället.

Jag älskar känslan i kroppen efter en dag med vandring eller en dag i skidbacken. Det finns ingen skönare trötthet än den som infinner sig när den möra kroppen får sätta sig i soffan med eftermiddagswiskeyn i handen. Om man dessutom, som jag har  nu, har utsikt över en glittrande sjö med fjällen som bakgrund, ja…då är det liksom fulländat.

foto av Lena Dalgren

foto av Lena Dalgren

Jag har alltid tänkt att det är var man är född som bestämmer var man trivs bäst. Men så är det nog inte. I går träffade jag en typisk storstadsmänniska som för många år sen bestämde sig för att ändra livsstil, tog en resväska och begav sig till Stockholms central. Det första tåget som gick var till Östersund. Han klev på och är kvar i trakten fortfarande. Efter något år följde han med en bekant till hennes fastighet i Frostviksfjällen, blev ögonblickligen förälskad i fjällen och naturen, och bosatte sig där.

Att höra honom berätta om sitt liv och människorna i bygden är att höra en kärleksförklaring. Kanske är det så att vi alla har ett element som talar till oss på ett speciellt sätt. Storstad, landsbygd, hav eller fjäll. Borde vi inte känna efter vilket som är vårt rätta element och sedan se till att vistas där så mycket som möjligt? Jag tror att vi skulle bli piggare, friskare och gladare om vi gjorde så.

Ett svar

  1. Du har nog rätt. Har alltid trivts vid havet. När jag första gången följde med min pojkvän till hans föräldrar på västkusten var jag totalt såld. Älskar att vara där! 🙂 Vackert foto och kloka tankar. Denna blogg är alltid underbar att läsa!

Kommentera

