Morgonrutiner

De flesta av oss har nog samma rutin på morgonen varje dag. Om vi nu inte försover oss och får göra allt lite snabbare och hoppa över några moment. För några år sen så var det första jag gjorde på morgonen att sätta på kaffet och sen gå ut och hämta tidningen samtidigt som hunden gjorde sin morgonkiss. Att läsa tidningen på morgonen var heligt. Om den någon gång inte kom var jag vilsen hela dagen. Jag visste ju inte vad som hänt!

För si så där två år sen, eller kanske mer, sa jag upp morgontidningen. Jag hade upptäckt att jag inte läste vad som stog i den utan mest satt och bläddrade igenom som en ritual. Dessutom skulle jag nu behöva gå mycket längre på morgonen för att hämta den. Upp till stora vägen dessutom, och det gör jag inte så gärna i morgonrock.

bild lånad från cafecomcreme.blogspot.com

Så då blev det nya rutiner på morgonen. Efter frukost och skjuts av sonen till skolan tog jag kaffekoppen och satte mig vid datorn och läste tidningar. Nu fick jag en vidare blick om vad som hänt. Nu var det inte bara vem som hade kört av vägen i grannbyn utan också jordbävningar i Nicaragua som jag fick mig till livs med morgonkaffet.

Och det var väl här nånstans som rutinerna sakta började ändras till de som jag har idag. För när jag ändå satt vid datorn…

Först kollar jag mailen. Inte jobbmailen då utan mina två privatmail. Den för bloggen och Tradera och den för min avatar i Second Life. Sen blir det Facebook. Kommenterar nåt eller gillar nåt annat. Efter det måste jag kolla vilka som är online* på Second Life. Brukar vara ungefär samma personer varje morgon. Men ibland är det någon oväntad där och då funderar jag lite över det. Sen är det dags för nykomlingen i skaran, Thesixtyone. En trevlig sida med massor av opublicerad musik att botanisera bland. Ska nog skriva mer om den en annan dag känner jag.

Så är det dags för morgonens djupa andetag och frammanande av speciella krafter. För nu öppnar jag google reader där jag lagt upp alla bloggar jag läser. Och nu gäller det att INTE börja läsa, för det tar för lång tid. Utan det får bli en snabb blick på vilka som varit aktiva under natten och morgonen. Undantaget här är om dottern gjort ett inlägg då läser jag det. Annars gör jag det här mest för att ha lite att se fram emot under dagen. När jag tar en liten paus på jobbet så läser jag en blogg.

Nu vet jag vad som ”hänt” och jag känner mig redo för dagen. Och hunden…jo han ska få gå ut och kissa nu.

*Jag kollar alltså på sidan Friends Online och loggar inte in själv. Vad nu det ska ha för betydelse för er att veta…

9 svar

  1. Morgonrutiner ja…mina ser nog ut som så här: vaknar, slår direkt igång datorn för att kolla min mail (privata och jobbet), läser alla bloggar jag följer (eller iaf kikar vilka som uppdaterat), läser TÅ och Aftonbladet. Sedan gör jag frukost.

  2. Min morgonrutin är att yrvaket inse hur sen jag är, stressa runt som en galning i badrummet, och så till sist lite frukost på stående fot innan jag störtar ut genom dörren. Bra va?

  3. Jag är en morgonpigg typ. Vaknar sällan senare än 6 och utfrån när jag börjar jobba har jag mer eller mindre god tid på mig. Ibland 3h, då hinner jag lyxduscha, koka gröt och läsa mina mails i lugn och ro.
    Jag är alltid pratsjuk direkt när jag vaknar, men allt för sällan finns det ju någon att prata med här på torpet. Så det händer att jag ringer någon otacksam person som inte alls uppskattar ett samtal vid den tidspunkten. Försöker lära mig av med den ovanan medans jag har några vänner kvar.
    Men snart väntar bistrare tider då moppen åker in på vinterförvaring och jag ska samåka tidigt var morgon.
    Det är den tiden jag är så fasligt effektiv på jobbet. Vid 12 däremot är jag slut och tar mig min välförtjänta vila.

  4. Ligger på hotell inatt och isåg just att jag har sovmorgon imorron! Jag sover oftast på hotell nån natt varje vecka och har för länge sen slutat att njuta av det härliga som finns uppdukat till frukost. Nej då oftast blir det en macka och kaffe, precis som hemma. och sen iväg. men ditt inlägg fick mej att bestämma mej för att i morgon ska jag avsätta tid att njuta av vad jag vill ha.Tyvärr tror jag att wienerbröd saknas…..

    • Bra! Ska försöka skriva fler inlägg som får dig att tänka på att ägna dig åt njutning.
      Kanske vi ska vara tacksamma för att det inte finns wienerbröd på frukostbordet varje morgon.

      • Lena, Det fanns wienerbröd! Har väl aldrig tagit mej tid att titta bara. Kan också berätta att jag verkligen njöt i morse!

  5. Snygg mugg! Såna har vi med, fast i bruna toner. Det kan man också kalla ett möteförresten: det var Maken som kom hem med dem, och de fanns garanterat i svart/grått där han köpte dem också, och själv skulle jag aldrig ha kunnat tänka mig nånting i brunt om det fanns i svart. Men sen dess har det gått ett antal år och jag har hunnit bli förtjust i muggarna med brunskalan på. (Och sen kom barna och då började garderoben fyllas av kläder i andra färger än svart och vitt. Fast det är ett annat möte, det.)

    Hur många bloggar prenumererar du på?

    • Jaha…då måste jag erkänna då att muggen inte är vår utan bilden stulen på nätet…*skäms
      Jag brukar vara noga att tala om när jag ”lånar” bilder och varifrån, men den här gången hade jag fuskat.
      Men jag är absolut en humörmänniska när det gäller färg. Hänfaller ibland även åt sk trendfärger, men dom prylarna brukar bli kortlivade. Det är nog mer så att på hösten vill jag dricka te ur varmt röda muggar medan på våren hellre en svart blågrön.

      För tillfället prenumererar jag på 14 bloggar, och ströläser någon till. Det är jättestressande! Särskilt nu när jag har fått nån slags skrivkramp och ”mina” bloggare skriver inlägg flera gånger varje dag. Osportsligt tycker jag!

  6. Om man inte kommer på nåt att blogga om brukar det vara rätt bra att kommentera hos nån annan — då föder sig bloggidéerna ofta själva. Fast jag tycker inte att bloggen ska få bestämma över mig: den får vackert vänta tills min bloggpersona har lust att säga nånting. Annars blir den bara ännu ett måste och då är det inget kul.

Kommentera

