Att göra som man vill

– Om du verkligen skulle vilja göra något så skulle du göra det, sa käre sambon i går kväll. Jag fnissade till och sa att jo…så är det nog. Och så kände jag mig lite stolt över det. Att jag på nåt sätt kommit dithän i livet att jag faktiskt kan tillåta mig att göra som jag vill.

I morse kändes det plötsligt inte lika rätt. Hur egoistiskt är inte det då? Bara göra som man vill! Får man det? Går gränsen vid där man sårar eller skadar andra? Och vem bestämmer i så fall vad som är tolerant i det fallet? Är det jag eller den som eventuellt blir sårad som bestämmer vad som är ok?

Svåra frågor så här på tisdagsmorgonen. Nu har jag att grubbla på idag. Hjälp mig gärna!

3 svar

  1. När du skriver sårar/skadar nån utgår jag från att det inte är fysiskt!? Det är ju det där med vilka relationer man ska vårda också, men faktiskt är det ju bara en relation som man måste stå ut med, och det är ju den med sej själv, den är ju på nåt vis livslång… Så mitt råd blir: Gör vad du vill om det gynnar din relation till dej själv! och låt dom andra vårda sin!

    • Om du verkligen vill något så gör du det, sån är du. Det är ärligt. Och bra – både för dig och för alla andra. Att faktiskt kunna göra det man vill, tillåta sig, är helt enkelt en så himla mycket bättre grund för att också göra det hänsynsfullt, än att inte kunna. Det är att ställa krav på att andra också tar sitt ansvar, inte bara förlitar sig på dig.

      Att inte tillåta sig, det är att vara dålig på att ta ansvar. Då blir det lätt att man undanhåller hela sanningen, kommer med bortförklaringar.

      Skönt att veta, att du inte kommer att sitta på hemmet när du är 90 och minnas vad du inte gjorde. Det känns tryggt.

  2. Jag har funderat nu några dagar…Och, som ”normal” vuxen så känner man spärrarna för att göra illa nån direkt. Sen kan det ju vara så att det jag gör inte ”passar” allmänt, men där är ju allt relativt! Pinka inne på ica kan ju vara dumt…men gå i grönhårig peruk om man vill, so what??
    Go Lena, Go!! Jag står bredvid och hejar på.

Kommentera

