Livets krydda

Jag läser i det lokala bladet om en kvinna jag känner som haft cancer i ett år. Hon är på väg tillbaka mot tillfrisknande nu. Har till och med börjat jobb lite.

Under året med sjukdom och operationer har hon funderat över tillvaron och kommit fram till att det är möten med andra människor som är livets krydda.

bild lånad från mynewsdesk.com

Jag har idag hållit en föreläsning om Second Life. Jag tillbringar ju som ni vet tid i den världen och brukar säga att det som gör att jag är där är tillgången till kreativitet, musik och möten. Mer om Kvistlenas liv i SL kan ni som tidigare nämnts läsa om på bloggen andralivet.wordpress.com.

En fråga jag fick idag var…kan de verkligen ge något att prata med någon man inte vet vem det är. Och svaret är ja! Det kan till och med ge mer än att prata med någon man känner. Skillnaden är tror jag att de vi känner har en mening om dig och vad du tycker, och alltså medvetet eller omedvetet ”hör” det den tror att den hör. Medan en person som jag inte känner hör det jag säger. Låter det vettigt?

2 svar

  1. Klart att det kan vara enormt givande med helt förutsättningslösa samtal! Jag tror folk hänger upp sig på att det handlar om sl — men jag är säker på att varenda mänska har haft minst ett främling-på-tåg-samtal nån gång i livet; det är ju samma sak.

    Ibland är det bra att motparten vet mycket om en, men lika ofta är det bäst att få en reaktion på det man berättar som är helt fri från alla förkunskaper, fördomar och förutfattade meningar. Och jag vågar påstå att det är lika nyttigt att ta emot en berättelse på det sättet som att dela med sig av en.

  2. Helt klart kan det vara riktigt nyttigt att möta och tala med främmande, okända personer. Det blir andra förutsättningar för samtalet och alla slags samtal och möten behövs ju. Hur gick föreläsningen? Lysande, tror jag! 🙂

Kommentera

