Möte med Winnerbäck

Jag vet egentligen inte varför jag hade bestämt mig för att inte gilla Lars Winnerbäck. Förmodligen hörde jag någon låt en dålig dag och förknippade sedan honom med den där känslan som inte var bra. Och efter det har jag inte gett honom en chans. Jag har bestämt hävdat, till många vänners förvåning och upprördhet, att jag inte gillar Winnerbäck. Ja jag har till och med använt ett så starkt ord som hata.

Eftersom jag håller på att ta tag i och göra mig av med gamla demoner och fördomar, var det så också dags att ta itu med Winnerbäck fobin. Som jag berättat tidigare fick jag god hjälp att komma igång av goda vännen Selma. Jag fick låtar att träna på, och det tog inte lång tid innan jag var fast. När jag så såg att han skulle ut på turné kände jag att nu var det dags att se om träningen hade gett resultat.

bild lånad från gotland.net

Jag kan inga texter mer än sporadiska stycken, och hade egentligen ingen aning om vad jag skulle förvänta mig. Scennärvaro och bra publikkontakt var det jag hade hört innan.

Precis som vid mitt möte med Kent så behövde konserten inte ens börja innan jag visste att det här kommer att bli bra. Att kunna bygga upp den känslan är stort artisteri. Så redan vid första ackordet var jag såld. Man kan väl inte med bästa vilja i världen påstå att han målar med den stora penseln. Inget mellansnack, inga stora gester, inga publikfriande åthävor. Men ögon och små ord som är ärliga och uttrycker känslan att det här är jag och mina erfarenheter och dom delar jag med er i kväll.

Så med ett leende på läpparna och gung i kroppen tog jag in allt och åkte hem i natten med känslan att jag fått en gåva.

2 svar

  1. Låter underbart. Det händer inte så ofta, men varje gång jag lyckas göra mig av med en fördom känns som en befrielse. Ännu en gåva att kunna ta emot. Grattis!

  2. Jag är så glad att du har mött ljuset Lena, ja eller iallafall Winnerbäck.
    Som du säger så känner man att denna man är äkta. Det som förmedlas genom kroppsspråk och sång är sanningen om livet i det stora hela känns det som.
    Glömmer aldrig min första Winnerbäck konsert. Uppfylldes helt av känslan av att ha varit med om något magiskt. Detta kommer inte att ske igen… Men det gjorde det. Nästa konsert, trots skyhöga förväntningar.
    Kan bara gratulera dig och önska dig välkommen in i klubben
    Winnerbäck Fantaster

Kommentera

