Piplista

I går konstaterade jag att det här har varit ett skitår. Ja inte bara så klart, men i stora drag. Känslor som åkt berg- och dalbana, mycket död och sjukdomar. Men framförallt har jag tappat all energi.

I morse slog det mig att jag ägnar mig åt flera saker som slukar alla mina krafter utan att ge något tillbaka. Det är på tok för få tillfällen då jag känner den där rusiga känslan av att fyllas med kraft och glädje.

bild lånad från bezstresowy.pl

När döttrarna var små gjorde de piplistor. Varför det hette just piplista vet jag inte. Möjligen kan någon av dem kommentera det här så att ni får veta, men hur som helst så fungerade det så här.

När de inte visste vad de skulle leka eller göra, så satte de sig ner och gjorde en lista på allt som FANNS att göra. Sen var det dags att sätta plus och minus.

Det här var en fantastisk metod som jag tror de uppfann själva. I stället för att bestämma sig för varsin sak och sedan dividera om vem som skulle få sin vilja igenom, så kunde de hitta nåt som de båda ville men kanske inte mest.

Vi säger fortfarande att vi ska göra en piplista när helgens måsten ska avverkas. Då är det lättare att beta av göromålen i prioriteringsföljd. Och det som inte blir gjort var det kanske inte så viktigt med heller.

Nu är det dags för mig att göra en piplista! Rada upp allt jag gör och sätta plus och minus för vad som tar och ger energi. Jag måste hitta mina energitjuvar.

3 svar

  1. Gumman!! Du ska se att det blir bättre nästa år (ja, kanske redan till jul när vi kommer!).

  2. Jo det var nämligen så att när det kom upp en sak på listan som man ville gör så sa man piiiiip. Därför heter det piplista. Och vad jag kommer ihåg så var det linnea kusin som lärde oss det 🙂

  3. Japp jag tror också bestämt att det var Linnea som invigde oss i denna ritual. Vi gjorde faktiskt en piplista för inte så länge sedan en helg när vi hade jättetråkigt. Men efter piplistan var klar så blev det en riktigt rolig kväll! 😀 Användbar teknik må jag säga.

Kommentera

