Nu ska jag spara tid

Jag fick en GPS i julklapp. Jag vet att det är sonen som ligger bakom denna önskan. Han har många gånger suckat och sagt…Jag längtar till jul, då kan du önska dig en GPS i julklapp.

Vi har säkert kört 400 mil bara i Kalmar på vår jakt efter butiker och tågstationer. Jag är helt enkelt ingen stadsmänniska när det kommer till bilkörning. Det känns som om att jag har läget under kontroll, men sen spårar det ur.

Jag brukar hävda att det bara är en fördel för de som åker. Att de får se så mycket mer på det här sättet, än om jag kört rätt på en gång, men när sonen sett Kalmar slott fyra gånger samma dag tyckte han att det var nog.

En sån här är det 🙂

Dan före julaftonen var jag i stora staden och hämtade dottern. Jag skulle hämta upp en ung man i en av de yttre stadsdelarna också, samt hämta en kvarglömd kasse med julklappar i en lägenhet i samma område. På väg från stan lekte vi levande GPS och dottern fick ringa upp den unge mannen som guidade oss fram. Snabbt och galant hittade vi honom och det första uppdraget var utfört utan en enda felkörning. Sen skulle då kassen hämtas.

Det var inga problem sa den unge mannen, eftersom han jobbade i närheten av det bostadsområdet. Det enda var att han inte har någon bil utan tar sig fram med cykel eller till fots, och det var de vägarna han kunde.
– Men här kör alla på cykelvägarna, hävdade han bestämt, och jag gjorde lydigt som han sa.

bild lånad från dt.se

Vi kom både fram och tillbaka utan större malörer. Och gav dessutom de som satt i den förbipasserande bilen, när jag väntade på att få köra ut från cykelvägen, julens skratt.

Men nu är det slut på dessa vildkörningar och omvägar. Nu ska min nya GPS ta mig direkt till målet. Något som den däremot inte kan rädda mig ifrån är den parkeringscirkus som jag också ägnade mig åt i stora staden. Men om detta berättar jag i morgon. Nu är bara frågan. Vad ska jag göra med all tid jag kommer att få över nu?

2 svar

  1. Dom kan vara rätt otrevlig dom där gpsarna också! Jag och en kollega kom körande in mot en stad i mellan norrland och ställt in en adress till vårt kundbesök. Ingen av oss hade varit i staden förrut, men vi hade ju vår garmin så inga problem. Vi närmade oss en rondell och den väna rösten sa:- ta 4:e avfarten, vilket jag gjorde, med den påföljden att rösten fortsatte:- gör en usväng nu! ojdå sa vi och skrattade, vi var ju på väg mot samma håll vi kom! Gjorde denna usväng och var återigen på väg mot rondellen.-ta 4:e avfarten, vilken jag gjorde!!! och insåg innan rösten uppmanade mej att göra en usväng än en gång att det blev fel igen!.Nu skrattade vi helt hysteriskt och kom överrens om att vara uppmärksam på på rösten sa egentligen.När vi än en gång körde in mot rondellen sa rösten: ta 4:e avfarten.Nu var vi överens om att göra det och sen stanna och orientera oss lite via hitta.se. Det var då det blev lite otrevlig stämmning i bilen, för denna gång sa rösten,och detta är jag och min kollega helt eniga om :
    – GÖR EN USVÄNG NU,IDIOT!

    • Ha ha ha…och är det nån som kan köra fel även med GPS så är det garanterat jag.

Kommentera

