Att respektera sig själv

Kicki kommenterar i förra inlägget att man kan se EGO som att visa respekt för sig själv. Och det känns som en bra tanke.

Mia Thörnblom hävdar att vi skulle aldrig behandla någon annan så illa som vi behandlar oss själva. Så först och främst är det väl det EGOåret handlar om. Att börja se oss själva som jämlikar med resten av mänskligheten.

Själv har jag börjat året med att respektera mig själv så mycket att jag börjat träna. En timme på gymmet två gånger i veckan. Jag räknar med att få vara hård mot mig själv de första tio veckorna men sen borde det ha blivit en vana och jag kan ta itu med nästa egoistiska handling. För att påminna mig om att vara EGO ska jag varje kväll skriva ner i en liten fin bok vad jag gjort för mig själv just den dagen. Det här är nämligen inget som är särskilt lätt. Och vi måste nog både påminna och peppa oss själva och varandra. En gång i veckan kommer jag därför att ställa frågan här på bloggen Hur har du varit snäll mot dig själv den här veckan? Och så kan vi dela med oss till varandra och bli inspirerade.

2 svar

  1. Bra början Lena!
    Lustigt det där med boken, jag har också skaffat en! Jag ska hänga på 2 timmarsträningen,men måste hitta alternativ till gymmet eftersom jag är på flykt så ofta.Tanken med min bok var att försöka reflektera över var dagarna tar vägen. Vissa dagar känns som dom bara försvunnit och inget har blivit gjort. Fast egentligen gör man massor hela tiden, och det tänker jag nu försöka fånga. Kommer även att lägga till EGO aktiviteter och tankar. Ser framemot att dela med mej,bli inspirerad och peppad via bloggen

    • Det där med boken låter som en bra idé. Både för För är det inte så att man oftast frampå dagens slut tänker på vad man ska göra nästa dag, inte reflekterar över det man faktiskt gjort idag.

Kommentera

