En halv godis

För några år sedan jobbade jag vid en skola i närområdet. En av mina kollgor hade inga som helst problem med sin vikt, medan jag pendlade upp och ner min vana trogen. Vid ett tillfälle la jag märke till våra helt olika beteenden när det gällde godis.

På vårt lärarrum ställde någon fram en skål dumlekolor. Vi satt för tillfället i konferens och diskuterade någon viktig skolfråga. Jag stoppade i raskt följd tre kolor i munnen. Innan jag tog nästa tittade jag runt hur många de andra tagit. Det låg ett eller två papper vid varje kopp. Utom hos ´mig som hade tre och min kollega som hade ett papper OCH en halv kola vilande på bordet bredvid koppen.

bild lånad från bellalindas.blogspot.com

Jag blev helt förhäxad av detta. Hur kunde någon äte en halv godis och sedan lägga den andra halvan på bordet medan hon lugnt pratade vidare. Mitt intresse för ämnet tog helt stopp, och det enda jag kunde koncentrera mig på var hur länge det skulle ta innan hon åt upp den andra halvan.

Nu har jag själv blivit en ”halvgodisätare”. Sedan två veckor äter jag inga kolhydrater och tränar regelbundet på gymmet. I samma veva som jag skippade sockret, hittade jag en låda med apelsintryfflar som någon snäll person gett mig i julklapp. Nu blev det svårt. Instinkten sa mig att ta lådan till soffbordet och mumsa i mig minst hälften på kort tid. Men sen gjorde jag ett avtal med mig själv. Varje dag som jag tränar får jag ta en tryffel till kvällskaffet. Och eftersom jag vill dra ut på denna njutning så länge som möjligt så äter jag bara en lite bit i taget. Gissa om jag känner mig duktig!

Ett svar

  1. Jag kan inte låta bli att undra var detta underbara EGOår ska sluta för dej…..Du har ju redan gjort så många bra saker som jag hopppas du reflekterar över.Funderade lite på mitt eget förhållande till den godisskål jag tömt under helgen och kunde då konstatera att jag bara äter dom. Känner inte efter hur dom smakar, för det vet jag ju liksom sen förrut, alltså ingen njutning. Jag tror faktiskt att jag har samma beteende när det gäller maten, främst då under veckorna.Det ska bara ätas, men från och med imorron är det slut med det.Här ska njutas och inte då enbart av tryffel!

Kommentera

