Amöban

Du är som en amöba, sa kära väninnan en dag. Du flyter ut och anpassar dig efter hur andra vill ha det, fortsatte hon och jag såg mig själv som en konturlös barbamamma. Själv har jag nog mer tänkt att jag är en rätt självisk typ, som gör lite som jag vill, men vid närmare eftertanke så stämmer nog den där amöbabilden rätt bra.

Barbamamma

Är vi en grupp människor som ska bestämma en tid så anpassar jag mig gärna. Flyttar om i kalendern och hoppar över både mat och promenader för att få till det. Säger snabbt – jag fixar det, för att jag alltid tycker att det är besvärligare för nån annan att göra det.

Men nu när det är EGO år så måste jag tänka mig för. Och det bästa av allt är att jag faktiskt gör det också. Häromdagen blev jag försenad på jobbet. Meningen var att jag skulle gå tidigare för att hinna träna före ett möte på kvällen. Nu insåg jag att jag inte skulle hinna med det. Och då valde jag träningen. Duktigt Lena!

3 svar

  1. Det är bra att kunna anpassa sig. Ibland. Men man får inte gå så långt att man blir konturlös och otydlig.

    Om vi tänker efter, så visst gillar vi alla såna som vet vad de vill och är tydliga med det. Så varför inte vara lite mer så själva också?

    Heja EGO-året! Du är jätteduktig.

  2. Mycket bra Lena! Känner så väl igen mej själv. När det kör ihop sej så stryks det som är enklast, alltså mitt eget.Jag gör det bara, eller rättare sagt jag gjorde det i mitt förra liv innan EGOåret.Har hunnit redan vid 2 tillfällen säga nej till möten fast kalendern haft en lucka,men OM jag sagt ja hade jag inte hunnit med de EGOaktiviteter som jag planerat. Så BRA Ewa! Sen funderade jag om jag har nån amöba i min närhet och hittade ingen,men däremot en kollega som är raka motsatsen.Denna person gör aldrig avsteg från egna intressen, anpassar sej aldrig till oss andra. När vi började jobba tillsammans såg jag lite upp till personen, tyckte att ”han vet minsann va han vill och tycker och står fast vid det!”. Jag kan meddela att det har ändrats och numera ser jag han mer som en PIA (pain in the ass). Fast han kanske mår bra……..

    • Vill förtydliga att det är inte min kollega längre,så nu piar han några andra!

Kommentera

