En lagom förälder

Jag mötte en kvinna idag som är en duktig fiolspelare. Hon berättar hur hon spelat fiol sedan unga år, spelat i stor orkester och började solistlinjen på musikaliska akademin. Efter två år på utbildningen packade hon ner fiolen och rörde den inte på 17 år.

bild lånad från lb-web.com

Innan jag fick barn åkte jag mycket utförsåkning. I stort sett verje helg tillbringades i någon skidbacke. Jag visste inte hur snabbt jag skulle få skidor på fötterna på min förstfödda. Och naturligtvis var mina förväntningar och krav för höga.

Den fiolspelande kvinnans pappa var orkesterledare, och min dotter har inte åkt mycket utför i vuxen ålder.

bild lånad från robotsociety.com

Det är svårt det där. Att ha rimliga förväntningar på sina barn. Att inte lägga förhoppningar på dem som egentligen är våra egna. Av rädsla för detta och vis av tidigare erfarenheter fick sonen tjata ordentligt länge och ihärdigt innan han fick börja spela gitarr. Och nu får jag tänka mig för så att jag inte visar allt för stort ointresse av rädsla för att pusha på för hårt.

Det är inte lätt att vara lagom som förälder.

Ett svar

  1. Ja det är väl så, att vi måste alla leva våra egna liv, fast det är svårt ibland. Det handlar kanske om ”meningen med livet” eller ”livet med mening”?

Kommentera

