Jag kan inte fatta beslut

Jag har urfånigt svårt att fatta viktiga beslut. Vanliga vardagsbeslut har jag inga problem med. Vad jag ska ha på mig, äta till middag och liknande. Men när jag ska fatta avgörande beslut, speciellt de som kommer att påverka andra människor, då är det helt omöjligt. Då går jag och velar på till det händer något, eller någon annan bestämmer sig, och så följer jag bara med.

Jag har lite olika teorier om varför det är så här. Den första är att jag aldrig har behövt fatta några viktiga beslut. Det har liksom gått bra ändå. Jag har slunkit med på andras beslut och varit nöjd med det.

En annan teori är att jag jobbade som lärare under många år. Jag har hört nånstans att en lärare fattar 2000 avgörande beslut varje dag. Rätt eller fel vet jag inte, men vad jag vet är att man måste ha en oerhörd timing och fatta rätt beslut vid rätt tillfälle. Under de sista åren som jag jobbade var jag sjukskriven några gånger, och jag minns att jag blev trött bara av att tänka att jag måste fatta ett beslut. Och då gällde det även de små vardagsbesluten.

en bild som inte har nåt med inlägget att göra

En tredje teori är att jag vid några tillfällen fattat beslut som inte fallit i god jord. Och att jag fått ändra mig mot min vilja. Sånt kan vara nedbrytande om det sker när man är ung.

I sin kommentar på inlägget Jag har fattat nu! frågar Ewa, har du  ofattade beslut som ligger i magen? Och det har jag ju så klart. Säkert flera stycken som ligger där och skvalpar runt. Det är dags för mig att ta itu med dom nu!

3 svar

  1. ”Om du tror att du kan, eller tror att du inte kan, så har du rätt” sa Henry Ford en gång. Det ligger mycket i det tycker jag. Jag påstår att vi hela tiden gör egna val, vi bestämmer över så gott som allt i våra liv, hur vi känner, tänker och handlar tex, Vi väljer allt för ofta att välja att se att vi inte har nåt val. Man kan fundera lite över alla konstiga val man gör och försöka luska ut – och vad vinner jag på att göra så här då??
    Sen bör jag ta mej en funderare på vad jag ska göra med det som skvalpar i min mage……

    • Det låter så enkelt när du framställer det så där. Men det är ju bara vånda!!
      Hur tusan ska jag veta vilket som är det rätta beslutet?
      Och min magkänsla verkar inte vara ett dugg att lita på…

  2. Jag tror inte alls att det är lätt, däremot tror jag att det bottnar i rädsla. En rädsla som handlar om självaktning, vad jag tycker mej ha rätt att tycka,känna,göra.Dags Lena för oss båda att svara på frågan: Vad vinner vi på att välja att lägga beslut i magen istället för att ta dom? vad är vi rädda för?

Kommentera

