Engagerad

Vi jobbar vidare på frågan ”Livet med mening”. Idag hamnade att engagera sig på listan. Att hitta något som verkligen engagerar ger en massa energi. Det kan vara en speciell fråga. Som för mig skolfrågor till exempel. Jag kan verkligen gå igång när jag hamnar i en diskussion om skolan. Särskilt när det gäller den respekt som jag ibland inte tycker att eleverna får av de vuxna i skolan.

Det kan också vara ett projekt som får igång mig. Att börja blogga till exempel, eller att möblera om i huset. Ibland rinner det ut i sanden efter ett tag och jag hittar nya projekt att engagera mig i, men under tiden de pågår är jag full av energi.

I bland får jag för mig att det som går för lätt inte är nåt värt. Men egentligen så är det nog tvärtom. Det är sällan som det jag måste kämpa för att få gjort verkligen engagerar mig.

Idag fick vi ett exempel på engagemang som förvånade. Vi satt utanför hotellet och väntade på en bil som skulle ta oss till hamam och massage. Tiden gick och ingen bil kom. Eftersom vi vid det här laget är fullständigt avslappnade, så satt vi lugnt och tittade på förbipasserande utan större oro.

Till slut kom en taxichaufför fram och frågade om vi skulle till massage. Javisst sa vi och skuttade upp från vår bänk. Men det visade sig att det inte alls var vår bil. Han hade bara sett oss sitta och vänta och engagerade sig nu i vår belägenhet. Ytterligare en man tillkallades och de tittade på vårt kvitto, ringde ett nummer på det och lät förstå att här satt minsann två damer och väntade på en bil. Vi hade dessutom betalat och skulle bli hämtade klockan 5. Åtminstone tror vi att det var det dom sa, lite osäkra som vi är på arabiska.

Till slut kunde de meddela att bilen skulle komma om 5 minuter, det vara bara att vänta. Förvånat satt vi oss ner och konstaterade att det var ett ovanligt engageman utan egen vinning som vi just varit med om.

Så här långt har vi alltså kommit fram till att det som ger livet mening är att skratta, sluta tänka så förbaskat mycket och att engagera sig. Fortsättning följer.

There are no comments on this post.

Kommentera

