Våga

Gårdagens lärdom lärde vi oss den hårda vägen. På eftermiddagen, efter en trevlig shoppingtur på marknaden, träffade vi två unga hippiesar på strandpromenaden.. De satt på muren och hejade glatt på förbipasserande och frågade var de kom ifrån. Ett vanligt beteende som vi möter här varje dag. Oftast hejar vi tillbaka och meddelar att vi kommer från Sverige och går vidare. Men den här gången satte vi oss ner och pratade en stund. Det blev ett lättsamt samtal med många skratt där vi fick höra om livet som hippie i Marocko.

Efter en timme, som kändes som bara några minuter, reste vi oss för att gå hem. Vi fick frågan -Kan vi inte träffas i kväll? Ehhh…får man göra det, dyker då såklart upp i mitt huvud. Men min något mer modiga kamrat svara att visst, såklart vi kan. Vi bestämmer träff utanför vårt hotell.

Vånda kan jag väl bäst beskriva mitt tillstånd innan vi gick ut för att se om dessa två unga gentlemän verkligen hade dykt upp. Men där satt dom. Vi gick till en bar på tryggt avstånd från vårt hotell. Drack öl och hade en alldeles fantastisk kväll.

Vi delade med oss av varandras liv och de erfarenheter vi skaffat oss, och fick veta mer om hur det är att leva i Marocko. Och de var nyfikna på Sverige, våra familjer och hur vi levde. Jag kände att något öppnade upp i mig. Här fanns ett liv som var så olikt det jag lever. Och plötsligt insåg jag livet är fullt av möjligheter. Det är bara att våga välja.

Fram på nattkröken blev vi ordentligt eskorterade tillbaka till hotellet. Och vi konsterade alla att det varit en trevlig kväll och vilken tur att just vi träffade varandra.

2 svar

  1. Men, vad roligt det låter! Och så skönt att komma över den där fåniga lilla tröskeln, eller hur? Erkänn nu att du nästan måste skratta lite åt dig själv efteråt, eller hur?

    Heja EGO-året, nu släpper det!

  2. Det är roligt och det är lätt. Viva le Egoåret!

Kommentera

