Säga ja!

Jag har med mig Anders Wimans bok Mandom Mod och Mänskliga Möten som semesterlitteratur. Det var dottern som sett en föreläsning med honom och var helt lyrisk. Jag blev nyfiken och beställde boken.

En bok om levande möten med människor

Och den är helt fantastisk! Han beskriver sig som, en ur samhällets vanliga syn, helt hopplös skolpojke. Och efter alla mina år i skolan, förstår jag precis hur han var. Men han har haft turen, eller skickligheten, att omge sig med rätt människor som uppmuntrat och låtit honom utveckal sina sidor.

Genomgående i boken är att säga JA! Till allt. Även till det som han inte kunde. Först Ja, sen ta reda på hur han ska lösa det. Ingenting är omöjligt.

En annan egenskap som jag tar till mig av är att titta bakom ytan. Bakom en till synes ruffig fasad, finns människor som har massor att ge bara de får en chans.

Han berättar också utlämnande om sig själv. Hur han sårat vänner på grund av sin längtan att alltid själv stå i centrum. Utan tanke på att dela med sig av ära och berömmelse. Men att han med åren lärt sig att stanna upp och fundera på om det är värt det innan han bestämmer sig. Och ibland är det det enligt honom.

Det är svårt att sätta sig själv i centrum. Att hela tiden fatta beslut som i första hand gynnar dig själv. Att vara egoistisk men inte snål, är en bra utgångspunkt tänker jag. Och ibland kanske man måste välja sig själv. Vara lika snäll mot sig själv som man så gärna är mot andra. Men det är inte lätt.

Ett svar

  1. Klokt.

    Det kanske är det svåraste som finns, att sätta sig själv i centrum. Men samtidigt tror jag att det är det överlägset lättaste sättet att bli en bättre människa för andra. För man kan bara börja med sig själv.

    Respekterar man sin egen vilja, sina egna drömmar och mål, kan man respektera och förstå andras. Erkänner man sina egna goda sidor för sig själv, kan man både uppskatta andras, och ta till sig deras uppskattning. Det är helt enkelt ett win/win-läge som är för bra för att slarvas bort!

    Underskatta inte dig själv!
    Underskatta inte dina medmänniskor!

Kommentera

