På café i Graz

Det ligger ett inlägg och väntar på publicering på den här bloggen som heter på café i Cannes. Det har bara rubrik och är skrivet i september i fjol. Planen var att om det låg där så skulle det bli så att jag var där då. Med tanke på hur den här resan utvecklats och att nästa resa redan är inplanerad till den 4 maj, så börjar jag nu känna mig lite tveksam till om inlägget någonsin kommer att bli publicerat. Men man vet ju aldrig.

På café i Graz

Hur som helst så satt jag och tänkte på det idag när vi tog en fika på stan. Hur hde jag tänkt med det där inlägget? Vad hade jag skrivit om? Förmodligen beskrivit vad jag såg och kanske mina funderingar just då.

På caf’e i Graz har våren kommit. det är varmt och skönt i luften och vi har bara våra nya sjalar över axlarna. De förbipasserande har högt tempo. Många pratar i mobiltelefon. I Marocko var tempot betydligt långsammare. Här skulle man ju hålla reda på kamrater och vad som var på gång. För de flesta var enda sättet att meddela sig att skicka en hälsning med någon förbipasserande. Ibland fick man också en fråga om vi sett den eller den, och då gällde det ju att veta vilka vi hade passerat på vägen.

Det är många tiggare här. Österrike känns för mig som ett rikt land, men jag kanske har fel. Marocko är definitivt ett fattigt land, men tiggarna där är inte alls så påflugna som här då de kommer fram till oss, mycket nära, och ber om allmosor.

Vår i Graz

Det som känns när vi sitter där är att vardagen börjar krypa på igen. Jag kommer på mig med att sitta och fundera på de projekt jag ska handlägga när jag kommer hem, på underskrifter som ska göras innan onsdag, på möten som ska arrangeras och på hur stor inkorgen i min mail är nu. Precis det som jag lovat mig att inte göra. You think too much…tänka att det ska vara så svårt att sluta med det.

There are no comments on this post.

Kommentera

