Man får det

Ewa skrev i går om att sluta ta ansvar för andra. Klokt inlägg tycker jag. Jag vet att jag tar ansvar för andra utan att dom ens bett om det, eller ens vet om att jag gör det. Ibland, fast det törs jag nästan inte säga, så förväntar jag mig ett tack också. Dumt!

Inte så vackert här just nu, men vad gör det när våren är på väg

Något som jag är mycket sämre på är att ta ansvar för mig själv och hur jag mår. Jag har varit på samtal idag. Och den här gumman har varit lite för duktig lite för länge. Jag har helt enkelt inte tagit ansvar för mig själv.

För det vet jag! Jag mötte den i Graz och den var på väg hitåt

Jag kom att tänka på en sak jag läste på en blogg för länge sen.

Jag tror det är verkligt viktigt att kunna unna sig. När man kan, när det är rätt. Det är inte lyx! Det är inte oansvarigt! Det är att ta beslut, att göra val som är att ta ansvar, att leva. Att kategoriskt stoppa sig själv i onödan hela tiden bara av gammal vana, även om det inte finns någon egentlig anledning, att glömma bort att man bara lever en gång, att neka sig själv så mycket av livets glädjeämnen, det är däremot oansvarigt.

Inlägget handlar om Man får det klubben Och jag ska genast förnya mitt medlemskap!

6 svar

  1. Ett nedärvt beteende verkar det som!! Hjördis var ju otrolig på att bry sig om och hålla reda på hur andra hade det. En fin egenskap men det får aldrig bli på bekostnad av sitt eget väl och ve!!! Man måste först och främst ta hand om och skämma bort sig själv om man ska kunna eller orka bry sig om andra.

    Kram kära kusin!! Du är alltid värdefull även för oss andra men om inte du tar hand om dig, hur ska du orka ta hand om andra.

    Man kan i alla fall ha det som ett mantra att försöka leva upp till!!!

    Glad vår!!!
    Kram
    Anna

    • Det är viktigt att hålla isär bry sig och ta ansvar för. Även om jag inser att jag inte kan ta ansvar för andra så betyder det ju inte att jag inte bryr mig, för det gör jag såklart.
      Och precis som du säger så orkar vi bry oss mer om vi först tar hand om oss själva!

      Kram själv kära kusin!
      Trevligt att vi hittat varandra så här 🙂
      det var ju attan om vi inte ska få till den där kusinträffen snart!

  2. Tack!
    Det var kloka tankar som jag tacksamt tar till mig och gör något av – redan idag! Lägger bort det dåliga samvetet över att jag ska unna mig en ayurvedisk hälsokontroll när jag egentligen borde/måste göra massa annat som är ”nyttigare” och mer viktigt…
    Viktigare än att ta hand om och ta ansvar för sig själv?

    Så därför gör jag precis som du säger – tar ansvar för mig själv och låter det dåliga samvetet vila idag 🙂
    Ha en fin valborg!!

    Katarina

  3. Först en kommentar ang ”Man får det!”klubben. Förnya medlemskapet är inte bara att göra, jag tror man måste förtjäna det också. Jag är själv medlem,( eller kanske har jag åkt ur!) och har börjar fundera på om det inte är dags att byta ut styrelsen. Tycker att den är väldigt passsiv, och vi tappra medlemmar som försöker följa visionen behöver vägledning å de snaraste! Det är kanske det ansvaret vi får börja att ta, att börja stötta och påminna varandra om för vems skull vi gör dom val vi gör…

    • Tror det är det som är meningen med klubben…en passiv styrelse så att vi får göra jobbet själva.
      Ett hårt jobb…men nån måste göra det!

  4. Bra sagt! Och jag känner så väl igen mig… Hörde av Lars att du följt mitt kloka råd, föresten 😉

Kommentera

