New York

Det är som att gå runt i en film…på riktigt. Ändå har vi bara varit här några timmar

Manhattan skyline från taxin

Efter att ha klivit upp vid femsnåret och sen varit på resande fot till klockan åtta svensk tid, så kommer den här kvällen mest att handla om att hålla sig vaken så länge som möjligt. En uppfräschning nu på hotellet, som är riktigt fint, och en powernap så ska vi ut på stan och hålla oss i rörelse. Stannar vi eller sitter förlänge är risken stor att ögonen trillar igen.

Precis som på film

Jag har aldrig varit med om att bli så kontrollerad vid resa till något annat land. Kontrollerna vid inresa till Egypten och Marocko som vi tyckte var långa och tröttande var ingenting mot för hur det varit idag. Jag räknade till 20 extra personal vid incheckningen.

Personalen får en genomgång innan incheckningen börjar

Vid varje kontroll har jag blivit lite extra kontrollerad. på Arlanda kallades supervicern in. Han tittade igenom pass och papper en gång till och gjorde några anteckningar. När andra gick förbi kontrollen vid gaten så fick jag mitt handbagage genomsökt.  Där övriga visade pass, papper och lämnade fingeravtryck, fick jag göra detsamma men blev dessutom fotograferad.

Jag vet inte om jag ser ut som en skummis eller om det är alla mina stämplar från bussresan hem från Marocko som ställer till det. I vilket fall så känner jag att det är bäst att jag håller mig i skinnet under veckan och inte ägnar mig åt skumma affärer, för då blir jag nog kvar här.

2 svar

  1. Kul att att se att ni är framme, och hoppas att ni fått sova ikapp er nu! Kan tänka mej att alla stämplar väcker lite misstänksamhet, men det kan väl också räknas in under äventyr?

  2. […] På vägen till New York hade jag känslan av att jag blev lite extra kontrollerad. På vägen hem var säkerhetskontrollerna minimala i jämförelse. Men när jag kom hem och […]

Kommentera

