Koppla av

Vad behövs för att kunna koppla av? Om jag får frågan ser jag nog framför mig en stilla plats, tyst, fågelkvitter eller en rogivande musik i bakgrunden och gärna något skönt att sitta eller ligga på.

I går befann jag mig i ett nästan meditativt tillstånd. Lugn andning, låg puls, tankar som bara svävade runt utan att ta fäste på något särskilt. Jag hade kunnat sitta nästan hur länge som helst. Det märkliga var att jag satt på en hård trappa mitt på Times Square. Bilar, en panflöjtsorkester, sirener och ett ständigt bakgrundsljud från hundratals människor, var det rogivande ljudet. Blinkande neonskyltar och ett lämmeltåg av människor den avkopplande miljön.

Times Square

 När de andra till slut fick mig tillbaka till verkligheten och vi gick därifrån, funderade jag förundrad över fenomenet. Och det är bara att inse att avkoppling kommer inifrån.

2 svar

  1. Mycket bra reflektion….

  2. Visst är det så, NY är precis som Norrland. Jag besökte kyrkan nere vid Ground Zero och hittade lugnet. Galet men suveränt.

Kommentera

