Hur kul får man ha?

Jag har hamnat i nåt slags läge där jag inte vet vad jag tycker är roligt längre. Nu pratar jag inte om att resa eller skratta tillsammans med goda vänner, för det vet jag. Utan i vardagen. Vad är det roligaste jag vet? Anledningen till att jag funderar är att jag fått i uppgift av min samtalspart (jag går på samtal en gång i veckan eftersom jag är lite lätt vidbränd) att begränsa antalet timmar jag jobbar och på resterande tid göra det som jag tycker är riktigt kul.

Do what makes you happy and the money will come…period, säger herr Ödla som ser pengar i allt han gör. Och det låter ju enkelt, men då måste man ju veta vad man blir lycklig av.


Sätt dig på en stol och gör det första som faller dig in var rådet från sköna Semlan.


Var försiktig, varnar barndomskamraten som plötsigt dyker upp på Facebookchatten en sen kväll. Du måste inse att skapande och kreativitet också kan ge bekräftelse. Det är inte bara genom att jobba som man är duktig!

Jahaja…vi behöver ha en målarkurs hör jag, säger vännen och fd kollegan.


Så jag går här och försöker känna efter. Tittar i mitt tygförråd, gluttar ner i stickkorgen, fingrar på akvarellfärgerna, försöker skriva ett inlägg på bloggen.

Idag på promenaden med kära väninnan kommer jag ihåg längtan jag haft så länge att köpa en motorcykel. Och en liten tanke får fäste. Kanske det är det jag ska göra? Och packa mina färger och lilla datorn i packväskan. Ge mig ut på spontanturer. Måla lite, skriva lite, se mig omkring, möta nya människor. Kan det bli en bok av det kanske?

Hur kul får man ha egentligen?

10 svar

  1. Jag röstar på motorcykeln, med småhobbies nedpackade!!! Det är nog ett vinnande koncept för frid i själen, men helst utan mål. Det alternativet ger nog mycket utan att stjäla en massa energi!!!

    Det kan ju även vara vilseledande att ha roligt det är ju oftast då man bränner ut sig. Man har helt enkelt så roligt att man inte inser sina bergänsningar.

    Var rädd om dig, du är det viktigaste!!!
    Stor kram!!!
    Anna

  2. Jag har fuskat i samtliga de hobbyer som du nämner men bara motorcykeln har blivit en passion. Köp en båge — jag garanterar att du blir lycklig. Det är en sån frihet att den inte kan förklaras, utan måste upplevas.

  3. Visst behöver vi ha roligt, men ibland så ser man inte skogen för alla träden. Jag tror att du behöver först ta det lite lugnt och kanske bara vara, njuta av vädret-hunden-familjen-nuet-hälsan…Är man lite vidbränd så måste tiden få ha lite utrymme också. Då klarnar det efter en stund kanske och du känner alldeles tydligare vad som är roligt/skulle vara roligt! kramen

  4. Jag gillar boken, med dina illustrationer!! Sen på frågan: hur kul man får ha? vet vi väl alla det givna svaret, men är det så, att man får ha hur kul man vill?

    • Jag är skeptisk..

  5. Tack för kloka tankar. Kan också meddela att anmälan på körskolan är gjord 🙂

  6. Och då kan jag passa på att meddela att min hoj är till salu. Så snygg så snygg:)

    • Snygg är viktigt! Har du den ute till försäljning nånstans på nätet?

  7. Jag har bild på facebook. Röd och guld och i väldigt bra skick.

  8. […] en bråkdel av vad jag gjort tidigare.  Och, som jag berättat tidigare, så ska jag försöka ägna tid åt det som jag tycker är kul. Det går väl lite si och så med de två sistnämnda. Mina två sämsta egenskaper är att jag […]

Kommentera

