Ibland förvånar man sig själv

Idag bestämde jag mig för att prova Selmas råd. Sätt dig på en stol och gör sen det som först faller dig in. Jag var lite nyfiken och spänd själv. Tänkte att vad skoj ska jag nu få vara med om idag.

Det som först dök upp i skallen var att plocka undan de prylar på byrån som fortfarande låg där efter uppackningen från senaste resan. Jag har gått och irriterat mig på det där några dagar, så det kändes som en bra idé.

En liten hög som låg där var böcker. Olästa sen Marockoresan fick de följa med även på denna resa, och är fortfarande olästa. Så den rätta platsen för dom var i hyllan bredvid sängen där andra olästa böcker står. Det var bara det att där var fullt. Inte bara av olästa böcker utan också av tidningar från 2004, utlästa böcker och böcker som jag aldrig någonsin kommer att läsa. Ja men då tar jag och passar på att städa här, tänkte jag intet ont anande om vad som sen skulle följa.

Hyllan städades och det blev dels några kassar med skräp och dels några böcker som skulle in i den stora bokhyllan. Nu var det fullt även där. Böcker låg i små travar ovanpå de som står i hyllorna. Nåja…jag tar och plockar bort några och lägger undan till den planerade loppisen. Jag tog fram en gammal klädkorg och började plocka ur bokhyllan och ställde andra på platser som blev över.

Tillbaka till byrån ser jag att nästa lilla hög är sånt som ska in i badrumsskåpet. Där behöver jag inte ens titta för att veta att plats för att ställa in fler saker där var obefintlig. Ja men då tar jag och slänger lite där då, tänkte jag. Så då blev det några kassar till, och när jag ändå höll på städade jag badrumet också.

Tillbaka till byrån började det se riktigt bra ut. Bara några grejer som skulle ner I byrån och inte ligga ovanpå. Hmmm…värst vilken oording det var här då, insåg jag. Jag tar och slänger lite här också. Det blev en ganska bra hög på golvet, och en hög med sånt som borde ligga på hyllorna i garderoben i stället.

Nemen titta här då. Här kanske jag borde passa på att plocka ur lite till loppis, när jag nu ändå planerar för det. Och så kan jag ju passa på att slänga lite när det nu ändå ligger en hög på golvet som ska ner i sopsäckar. Det blev några sopsäckar kan jag berätta, och en betydligt luftigare garderob.

Men var ska jag nu göra av allt som ska vidare till loppis sen? Det enda ställe som skulle kunna fungera är syrummet, eller kanske snarare det rum som en gång var tänkt till syrum men som blev förvaringsplats för allt som inte hade någon annan naturlig plats. Här är det mer än fullt kan jag avslöja för den som trodde något annat. Så det är väl lika bra att ta tag i det också. Gudarna vet när det är detta som faller mig in nästa gång jag sitter på en stol.

3 svar

  1. Jag känner igen mej…Men sträck på dej så duktig du blev och har varit av att sitta på stolen!

    • Det kallar jag flow! Tänk om du sedan tidigare bestämt dej för att bara städa badrummet idag. Jag är rätt säker på att det inte då gått lika lätt, och inte har du fått det andra på köpet heller. Får jag stjäla Selmas råd?

      • Absolut! Jag delar med mig frikostigt av det rådet.

Kommentera

