Att oroa sig

Jag brukar hävda att jag är världsmästare i oro. Det jag inte kan oroa mig över finns inte. Det här är inget lätt jobb ska ni tro! Det tar en massa tid och energi. Inte får jag nån lön heller eftersom det inte finns någon arbetsgivare utan är självpåtaget.

Jag brukar få kommentaren att det får du väl sluta med!  Att jag inte ska oroa mig för det som jag ändå inte kan göra något åt. Dessa argument har aldrig bitit på mig, utan jag brukar hävda att om inte jag oroar mig, vem ska då göra det?

Hibiskus i Marocko - foto Lena Dalgren

Med kort tids mellanrum har jag nu fått två kommentarer som faktiskt fått mig att fundera om en smula.
– Det kan man ju göra ifall man vill, fastän egentligen så är det ju ganska onödigt.
– Tänk om du skulle ta och oroa dig för dig själv som omväxling.

Så jag försöker ta till mig av dessa råd nu.  Jag får om jag vill. Men jag behöver inte. Och ska jag ändå oroa mig så ska jag göra det för mig själv.

Fiffigt!

4 svar

  1. Ja du, det här med att gå och ”ampes” är inte så roligt. När söta sambon var ute efter vägarna som mest och då oftast om nätterna sa en god vän till mig – Lägg inte ner energi på att oroa dig över sådant du inte kan påverka 🙂 Kloka ord och det fungerar med lite övning riktigt bra faktiskt! Kram kram, hoppas vi ses snart 🙂

  2. Ffa är det ju så att ingenting blir ju bättre av att man oroar sig! All den energi man ägnar åt att oroa sig kan ändå inte ändra på någonting.
    Jag är också duktig på att oroa mig, men jag har blivit bättre med åren (dvs jag oroar mig mindre än förr om åren)

  3. Jag är hedersmedlem i ”oroasejmestavallt”-klubben. OCh vilken energi som går åt, Kicki har rätt. Men det är så svårt att hitta den förb. avstängningsknappen var gång trots att man varje ”efteråtgång” tänker men nästa gång…
    kramen…

  4. Tänk så mycket energi vi ska få nu när vi slutar att oroa oss! Det ska bli spännande att se vad vi använder den till.

Kommentera

