Vattna mina blommor

Under resan till Marocko lärde vi oss uttrycket ”vattna dina blommor” i sammanhanget, ta hand om dina vänner. Vi fick förklarat att på samma sätt som man måste vattna sina blommor, måste man vattna sina vänner. Det här tog vi till oss och har träffats oftare efter den resan än tidigare.

När jag för någon vecka sedan berättade om min vidbrändhet, fick jag frågan hur mina blommor ser ut. Jag svarade att de som överlevt, vilket inte är många, ser rätt hängiga ut. Jag förstår det fick jag till svar.

Kvinnan som frågade hade varit i samma situation som jag, och ett av de första tecknen var att hennes blommor dog. Jag sprang när jag vattnade blommorna, berättade hon. Hon hade fått rådet att varje dag gå runt och titta till sina blommor i lugn och ro. Och snart blommade de igen och även hon så småningom.

bild lånad från designe.blogg.se

Jag fick lära mig en gång att vissa krukväxter blommar som ett rop på hjälp. Hallå!! Jag håller på att dö här! Är det någon som ser mig? Det är nog fallet med växten i hallfönstret. Plötsligt fanns små klockor på denna klängväxt som sett så moloken ut hela vintern. I köksfönstert står tre rosa pelargoner och lyser upp min morgon. De är relativt nyinköpta och har inte förstått än vilket slags hem de hamnat it. De övriga för en tynande tillvaro, och hade det funnits ett häsohem för krukväxter hade de begärt att få komma dit för länge sen.

Men nu har jag bestämt mig för att ta mig tid att vattna mina blommor. Jag pratar lite med dom också för säkerhets skull. För har jag inte tid att ägna mina blommor en kvart var tredje dag…ja då har jag nog större problem än vad jag vill tro.

2 svar

  1. Under våra hemska år dog nästan alla mina krukväxter och jag sket fullständigt i det — jag som ända sen jag var liten helst har velat ha det som i en djungel hemma. Jag mäter också mitt tillfrisknande i hur mycket jag pysslar med växterna, både inne och ute (fast inte bara det, det finns andra saker också som jag rätt som det var upptäckte att jag inte längre gjorde trots att jag alltid brytt mig om dem).

    Beträffande nyköpta pelargoner har Maken — familjens växtauktoritet och rätt så fena på pellisar vid det här laget — att man så gott som alltid måste plantera om dem genast. När man köper dem har de nämligen förbrukat all näring som plantskolan försett dem med och gör man inget alls är det lätt att de dör när de blommat klart.

    • Aha…det kan ju också vara en förklaring. Ska genast plantera om mina.

Kommentera

