Dåligt samvete

Är ni som jag att ni ibland drabbas av dåligt samvete med jämna mellanrum. För mig handlar det oftast om saker jag inte gjort, men som jag tycker att jag borde ha hunnit med eller engagerat mig i.

Glömt bort någons födelsedag,  inte hör av mig till vänner tillräckligt ofta eller struntat i träningen under en lång period.

Det kan ligga och nagga ett tag, men oftast går det att göra något åt, eller konstatera att det var nog inte så viktigt ändå.

Värre är det då med dåligt samvete över saker som jag inte kan påverka. Ja, ni hörde rätt. Det ägnar jag mig också åt. Det var min första lärdom hos kuratorn. Du kan inte känna skuld över det du inge gjort medvetet! Jo då…det gick så bra så. Även fast jag tyckte att det lät rätt det hon sa, så trodde jag att det var omöjligt att låta bli. 

Sitter och funderar på det där idag. Har många timmar till tankar idag då jag sitter på tåg från Sundsvall till Kalmar. Lyssnar på musik, tittar ut genom fönstret och funderar. Kom plötsligt på det där med skuld och dåligt samvete. Vete sjutton om jag inte har dragit ner på det där ändå. Kunde i alla fall inte komma på nåt som jag går och känner skuld för just nu. Skönt!!

Så tänk på det! Inte känna skuld för det du inte gjort medvetet!

There are no comments on this post.

Kommentera

