Resan hem

Det tar tretton timmar att åka till Borgholm, dörr till dörr. Det kan variera något beroende på färdsätt, men i runda slängar. Den här gången valde vi att åka tåg hela vägen. Nerresan gick utan större mankemang. En timmes försening på grund av en gräsbrand och ett trasigt tåg farmför oss i spåret. Det var då det började. Anklagelserna. Man ska nog inte vara ute och resa med dig, sa mitt ressällskap, och tänkte på askmolnsäventyret i våras.

I går morse var vår vistelse på Öland slut. Halv tio satte vi oss i bilen för transport till tåget i Kalmar. Klockan tio i går kväll skulle vi vara hemma. Tolv och en halv timme. Lång resa, javisst, men bekvämt med tåg då det finns mat, dryck och internet att tillgå under tiden.

När vi kom till stationen stod tåget inne. Perfekt! Vi skulle slippa sitta ute i solen och vänta den halvtimme det skulle ta innan tåget skulle gå. När vi skulle kliva på fick vi beskedet att det var nåt fel på tåget och att vi skulle få ersättningsbuss till Alvesta. Den resan tar med tåg cirka en timme och en kvart. En buss kom, men ingen fick kliva på. Ingen information, och folk började bli otåliga i värmen.

Jag som hade erfarenhet av bussäventyret från Grekland, tycket att detta är en baggis, och höll humöret uppe på grabbarna. Men vi skulle inte ha åkt med dig, fick jag veta.

Till slut åkte bussen, tom, och vi fick besked att vi skulle ta nästa tåg i stället. Det betydde en timmes försening, och att vi skulle missa tåget från Alvesta till Stockholm. Jag gick in och bokade nya biljetter, och väntade. Till slut var vi på väg. Vi skulle komma hem lite senare än beräknat men vadå, natten är ljus och det är ingen fara att köra fast det är sent. Bilen står ju i Sundsvall och resan slutar inte där, utan ska fortsätta i två timmar med bil.

När vi närmar oss Emmaboda, cirka en halvtimme efter start, får vi veta att nu måste det här tåget vända, så vi ska kliva av och fortsätta i buss. Vi kliver tålmodigt av, och sätter oss att vänta. Nu är det riktigt varmt. Jag handlar dricka till pojkarna, som nu tycker att det börjar bli riktigt roligt att låta alla veta att allt detta i själva verket är mitt fel. Man ska aldrig åka med henne, meddelar de, och jag nickar lite ursäktande till alla som börjar förstå vem de ska skylla på.

Väntan på ersättningsbuss

Till slut kommer bussar och resan tar en timme. Vi anländer till Alvesta fyra timmar försenade. Tåget ska gå om en timme och vi får i oss lite att äta och laddar med ny dricka och chips. På tåget som vi sen åker med har vi inga platser. Jag hittar en plats som jag får ha halva resan, men pojkarna får sitta i Bistron hela vägen. Internet är trasigt.

Vi börjar förstå att nån resa till Sundsvall blir det inte denna dag. Och mycket riktigt så blir vi erbjudna hotell i Stockholm och fortsatt resa hem dagen efter. Vi får två tåg att välja på. Halv elva och halv ett. Jag väljer det senare eftersom det går hela vägen fram, medan det tidigare har buss sista biten. Vi checkar in, duschar av oss och går och äter. Tillbaka på hotellet slappar vi en stund framför TV och datorer men tröttheten kommer snabbt, det har varit en varm och jobbig dag. Så snart sover vi alla tre sött. Det sista jag får höra är. Varför åkte vi med dig hem? Om vi hade stannat, som planerat, hade det här inte hänt.

Rummet är olidligt varmt när jag vaknar, men det visar sig att vi trots det sovit över frukosten. Det var dumt, men vi behövde nog sova, resonerar jag med pojkarna som ser börjar se lite besvikna ut. Vi checkar ut och går ner till Centralen och äter nån slags brunch. Tåget är försenat.

Nr vi kommer iväg är det ändå inte mer än tjugo minuter, men våra närmaste grannar på tåget får ändå veta vems fel det är, och höra om våra äventyr dagen innan. Det skrattas och jag får än en gång nicka urskuldande. Internet fungerar inte.

Strax utanför Tierp stannar tåget. Vi får veta att det är nåt fel på tåget, allt ska stängas av, för att sen startas om. Det är varmt i kupén redan innan aircondition stängs av. Temperaturen stiger snabbt, och när vi får beskedet att tåget inte går att starta igen utan vi ska evakueras, är det näst intill olidligt hett. Nu gäller det att hålla igen på alla rörelser. Min brorsson ringer sin far, som är på väg till Sundsvall för att hämta upp sin son. Han meddelar högt och ljudligt så att alla runt omkring oss hör. Du får aldrig resa någonstans med min syster igen!

Evakueringen tar tid. På en liten smal och brant stege ska alla passagerare plus bagage ta sig ner på banvallen för att sen ta sig upp igen på samma sätt på det tåg som kommit till vår undsättning. Vi år åka den lilla biten tillbaka till Tierp och sen kliva av och vänta på bussar. Nu sitter vi på bussen. För tre timmar sedan skulle vi ha varit i Sundsvall. Nu passerade vi just Hudiksvall. Nåt internet har jag inte, för telefonen, som jag annars kan surfa genom, har lagt av på resan. Så det får bli när jag kommer hem, fast det har varnats för åska och störningar i el- och teletrafiken hemma i kväll, så det blir kanske i morgon.

Är det nån som vill att jag ska meddela när jag ska ut och resa nästa gång?

4 svar

  1. Glömde summera…37 timmar tog det innan vi var hemma till slut. Tror jag stannar hemma ett tag nu.

  2. Fast tänk vad mycket du kan skriva om nu, efter denna 37 timmar långa försening! En krönika till Space, kanske? 🙂

  3. Mycket bra berättat! Ber om ursäkt å sonens vägnar, men å andra sidan misstänker jag att det var svårt att hålla inne med den informationen! 😉
    Hade jag varit med på resan hade jag vänt upp och ned på hela SJ vid det här laget och krävts allas avgång. Eller vänta, jag kräver det ändå! Tänker på stackarna på X2000 i går som fick sitta sju (7) timmar i 60-gradig värme…
    SKANDAL att SJ inte kan köra på vinter och inte heller på sommaren!

  4. Efter att ha träffat dej idag kan jag konstatera att du klarat även denna prövning utan hör- och synbara men.:)
    Tror att du lär dej en massa och att det på nått sätt är nyttigt. Vad som kan vara lite känsligt är att andra ”drabbas”, men dom får väl skylla sej själva, för alla vet ju nu……

Kommentera

