Weekend med sonen

Sommarlovet är snart slut och det kändes som att sonen behövde ut och luftas lite. Vi kom på att en tur till Stockholm var vad vi var sugna på. Eftersom sonen inte uppskattar min bilkörning i städer, vilket jag inte alls kan förstå det brukar vara både äventyrligt och man får se mycket, bokades ett hotell norr om stan. Härifrån skulle vi kunna ta pendeln in till stan.

På vägen ner kom sonen på att han aldrig varit till Globen. Vi bestämde raskt att börja dagen där för att sen möta upp storasyster med pojkvän på Gröna Lund. Nu visade det sig att det var rätt långt att gå till pendeln från hotellet, varför jag övertalade sonen att vi skulle ta bilen. Nu har vi ju GPS! Vad skulle kunna gå fel!

När vi körde ut från hotellparkeringen följde jag anvisningarna och svängde vänster. Kör om rutt, kör om rutt, fick vi höra.
– Men det var ju du som sa sväng vänster, sa jag anklagande och en smula irriterat. Tydligen med så pass argt röst att manicken där framme var tyst resten av dagen.

Men vi kom fram och efter lite lirkande blev det både nya skor och lite tröjor till sonen. Själv har jag belagts med köpstopp på den här resan, för där gå gränsen för vad han tycker är en trevlig weekend med mor.  Upp till toppen på Globen tog vi oss sen och det ska erkännas att det var lite killigt i magen.

Under turen började det regna och vi fick kontraorder från storasyster. Det fick bli bowling på Heron City istället för Gröna Lund. Där fanns redan lillebror med son så de hakade den prestigeladdade bowling matchen. Ja inte brodern då…som skyllde på ont knä…

Nu hade jag tekniken mot mig denna dag, annars hade jag givetvis vunnit. Men i båda serierna hände nåt vid registreringen av mina poäng just som jag skulle passera dottern, familjens bowlingmästare. Rent moraliskt var jag segrare idag, det bara inte syntes på poängen.


Efter bowlingen släppte vi lös pojkarna bland arkadspelen. Själv brukar jag avstå det eftersom jag aldrig vinner.

Sen skulle det återupplivas New York bestämde sonen. Så det blev TGI Friday. Ni fattar! Mitt i stan! Men där fick dom, som jämt gör sig rolig över min bilkörning. Det blev varken cykelvägar eller spårvagnsgator den här gången. En liten avstickare ner till ett parkeringshus som inte visade sig vara nåt utan en liten avfart med en stor låst grind i slutet bara. Men en galant vändning senare var vi ute på gatan igen.

Färden tillbaka till hotellet gick som en dans trots det värsta regn jag sett på länge. Men det var bra det! För nu har det regnat ifrån sig och blir fint väder på Svavelsö Musikfestival som vi besöker i morgon.

Ett svar

  1. Det slår mej nu att jag aldrig fått uppleva något biläventyr med dej! Å tänk att det där med tekniken känner jag igen, men är inte du familjens enväldiga domare som även bestämmer reglerna? jag fattar inte att dom ens vill försöka tävla om förstaplatsen. I nästa familjetävling föreslår jag att du inför att det bara finns platserna från två och uppåt att tävla om. Då blir det ju mera sportsligt för dom andra 😉

Kommentera

