Läsa eller tänka

Jag kan inte läsa. Alltså rent tekninskt kan jag ju såklart. Men det jag läser når inte fram till hjärnan på nåt sätt. Jag försöker. Jag läser några sidor, inser att jag inte har en aning om vad jag läst, börjar om, och upprepar sedan proceduren några gånger till. Till slut kan jag gå vidare med några sidor till, men med samma reslutat. Det betyder att jag på en enda gång läser samma bok minst fyra gånger. Det tar tid. Och behållningen blir som om jag skummat igenom väldigt snabbt.

Just nu kämpar jag mig igenom en bok av Anna Kåver. Att leva ett liv inte vinna ett krig. Om acceptans. Det är en bra och intressant bok och jag känner igen mycket och lär mig ännu mer. Trots det är varje sida en kamp, och det brukar sluta med att jag somnar en stund efter den ansträngning som det innebär.


Vad gör jag då istället för att verkligen läsa? Jo mina tankar tar över och jag funderar på allt annat än det mina ögon registrerar. Det här är ytters irriterande. Jag är en bokslukare och har för vana att jämt ha en pappersbok och en ljudbok på gång och nära till hands. Många sidor har lästs vid matlagning och  vid promenader och städning låter jag mig underhållas av en berättarröst.

Men nu är det alltså totalt stopp. Dock övar jag en stund varje dag och tänker inte ge upp. Till det finns allt för många bra böcker som lockar till läsning. Jag hade inte tänkt på att min läsning avtagit, som så mycket annat jag förträngt på sista halvåret, utan jag fortsatte att köpa böcker i samma takt som tidigare. Inte förrän jag skulle åka till Marocko och insåg vilken mängd med olästa böcker jag hade att välja mellan som reselitteratur. Då införde jag köpstopp på böcker. Vilket grämer mig. Jag älskar att köpa böcker.

I morse beklagade jag mig för dottern om detta. Att jag blir så trött på alla tankar som stör när jag ska läsa. Du måste tänka tankarna klart först, fick jag till svar. Jag brukar ta en tråkig bok och sen lägga mig och ”läsa” bara för att tankarna ska komma fram, berättade hon. Smart! Jag kanske inte ska vara så frustrerad över min oförmåga att läsa, utan se det som ett sätt att tänka klart alla tankar som snurrar i mitt huvud. Böckerna står ju kvar i bokhyllan.

4 svar

  1. Lena, jag har som dej, en hel förmögenhet i OLÄSTA böcker! Det går liksom inte att komma igång…Men, jag hörde på radion i morse om anonyma nykterister! Då låtsas man vara berusad när så ”krävs” och spelar med osv. Vi får bilda ny klubb, anonyma bokOläsare eller nåt?
    Lägg ner projekt läsa böcker, när du är färdig för det så blir det läsa av, innan är det en pina. Tänk klart alla tankar, jag håller med dottern! kram.

  2. Det där händer mig med. Ibland tror jag till och med att det ska kunna funka, att jag ska kunna tänka på t ex nåt jag vill sy och det som står i boken samtidigt. Men det funkar inte…

  3. Måste du läsa då för att du alltid gjort det förrut och gillat de? det är kanske inte ett krig du ska vinna? Min förra så kloka chef brukade säga – man får välja sina krig!
    Lägg ner stridsyxan, sätt dej ner och ha tråkigt så kanske du hinner tänka tankarna klart! 😉

  4. Det kan vara så att dina tankar är mycket intressantare nu är alla böcker i världen.
    Jag håller med föregående talare, sätt dig ner och låt tankarna komma, observera dem utan att värdera, var lite nyfiken på vilka tankar som kommer, se det som ett äventyr, låt dem komma, och låt dem gå, utan större åthävor. 🙂

Kommentera

