I kväll ska mina två världar mötas

Jag har två bästisar. Den ena i den verkliga världen och den andra i den virtuella världen Second Life. Båda väldigt viktiga personer för mig som jag lär mig en massa klokheter av och som kan peka med hela handen när det behövs.

I kväll ska Ewa och Selma mötas i Secon Life.  Eftersom  båda hör mycket talas om varandra så tyckte jag att det var dags, och det ska bli mycket spännande!

På sista tiden har jag haft mycket funderingar på vem jag är utan jobbidentitet, eftersom vi lätt klär oss i den rollen i mötet med andra. I mötet med Selma har jag ingen sån roll. Hur märkligt det än låter så är jag mer avklädd i den rollen. Det är lätt att tro att man i skydd av sin identitet som avatar är mer anonym, men i själva verket är det så att vi avslöjar mer om oss själva där än vi gör i det verkliga livet.

En av många vackar miljöer i SL

Där har ingen förutfattade meningar om mig utifrån mitt jobb, mitt hus och mitt utseende. Jag har inget ”bagage” med mig i mötet med nya människor, utan bedöms efter vad jag säger och hur jag reagerar i olika situationer.

Blir ni nyfikna på Second Life så hade jag i början på året en gästskribent på den sorgligt ouppdaterade bloggen Kvistlenas andra liv. Oliver svarade då på en rad frågor som jag själv hade kring SL, men som jag aldrig tog mig tid att undersöka. Det mesta är fortfarande aktuellt, även om en del länkar inte fungerar längre.

2 svar

  1. Det har nu gått några dar sen jag fick en guidad tur i din andra värld. Jag måste säga att det var en märklig upplevelse som jag tänker mycket på. Hade ju en föreställning som inte stämde det minsta. Den tilltalar mej men jag vet inte riktigt varför eller hur. Selma var ju en riktigt trevlig prick också. Vid nästa besök ( hoppas jag!) kan jag ju se på det med andra ögon, nu hade jag ju fullt sjå med att få min avatar att gå i den riktning jag ville. Att gå i trappor var ingen lek minsann…

    • Det blir så mycket intryck på en gång. Både att lära sig rent praktiskt hur man till exempel flyttar sin avatar eller håller reda på chattfönster och prylar. Till att förstå det man själv och andra uttrycker genom text och sin avatar.
      Det är en stor värld som det tar tid att sätta sig in i.
      Så klart är du välkommen tillbaka när du vill 🙂

Kommentera

