Jag en Hollywoodfru?

Nu har en ny period i mitt liv börjat. Den som sjukskriven. Fram till denna vecka har jag kunnat inbilla mig att jag har semester eftersom sonen fortfarande haft sommarlov. Men nu går både han och käre sambon iväg på morgonen och jag blir ensam kvar hemma. Jag har börjat dagarna med en lång skogspromenad med hunden. När jag kommit hem har det blivit ett kortare yogapass, dusch och sen frukost i lugn och ro. Efter det är klockan 10. Vad gör man då då?

I mitt huvud hade jag gjort en lista på allt som nu skulle hinnas med i form av städning, tvätt och en allmän uppiffning av hemmet. De planerna grusades snabbt av sambon som undrade hur vilsamt det egentligen var och sedan utfärdade städförbud den här veckan.

Att bli utskälld är ingen trevlig upplevelse. Lite trevligare men ändå lite jobbigt är att bli utskrattad. Det blev jag av kuratorn sist när jag berättade om min lista. Så du tror så klart att du blev sjukskriven för att hinna städa och göra sånt du inte hinner annars, sa hon. Och fick även mig att skratta åt de knasigheter jag håller på med. Du ska vila, sa hon. Vila och göra sånt du tycker är kul. Jaha…så var vi där igen.

Så första dagen efter promenad och frukost bestämde jag mig för att se en film som legat osedd länge. Jag bäddade ner mig i soffan och tyckte att det här är nog ett rätt så behagligt liv ändå. Två timmar senare vaknade jag och konstaterade att särskilt långt på den där filmen hade jag nog inte sett.

I går satt jag mest vid datorn, förutom när kära väninnan kom förbi med fyra! amarettobiskvier, och tänkte att jag skulle komma igång och skriva.  Men det blev liksom inget för mig. Bläddrade lite bland andra bloggar och förundrades över hur mycket människor skriver! Hur hinner dom och hur får dom ro till det?

I dag har jag tjyvjobbat lite. Lite småfix bara som vi fortfarande inte har delegerat bort. Det var arbetsuppgifter som jag i normala fall gör med vänsterhanden, men som nu suger all must ur mig. Efter det däckade jag på soffan och sov så hårt att sonen tog hand om matlagningen när hungern kom och jag inte gick att få upp.

Så nu undrar jag om jag inte skulle göra mig som Hollywoodfru?  De verkar ju ha fullt upp med att bara ta hand om sig själv. Jag började idag med att åka och få naglarna fixade. Så nu känner jag att jag är på god väg. Det är det där med toffsarna det kan spricka på…

2 svar

  1. Ge toffsarna en chans! Dom kan ju sitta liksom under….
    Jag tror också vissa dagar att nu, nu ska det fixas och fejas! Då bråkar KM på mej och så lägger jag ner. Idag la jag ner själv och sonen körde snabeldraken, det funkar!!
    kramen.

  2. Men kära kusin! Har du kört slut på dig så ordentligt, det förstod jag inte tidigare.

    Sköt om DIG!!
    Ditt jobb är att lata dig och bara vänta tills orken tycker att du är mogen för att den ska återvända!!!

    Här är saker man får men inte måste göra när man behöver vila upp sig:
    Yoga är bra, meditera är också bra har jag hört. Sitt, ligg tyst, slappna av och tänk inte på något. Lyssna in vilka ljusd som bryter igenom tystnaden.
    Testa att bestämma hur många minuter du vill blunda och slappna av och kolla om det stämmer på klockan när du tycker att den tiden passerat.

    Kram vännen!!
    Var rädd om dig!
    KvistAnnakusin
    Kram¨
    Anna

Kommentera

