Jag en julmarodör

Jag brukar kalla mig själv för julmarödör. Nu är kanske inte det helt rätt ord. Men det jag menar är att jag lätt kan ta bort infunnen justämning i familjen med min stress och noja inför julen. Helst skulle de nog vilja skicka bort mig månaden före jul, eller åka bort själva.

Det börjar när det ska adventpyntas. Då får käre sambon i uppgift att ta fram alla adventsljusstakar och placera dom i fönstren. Vi har 31 fönster på huset, och ja, jag tycker nog att de flesta ska ha en julbelysning. I år hjälpte sonen till med arbetet, medan jag själv pysslade med annat.

– Var ska den här vara, undrade han? I biblioteket* svarar jag.
– Men där står redan en annan.
– Men vilken har ni ställt där då, frågar jag upprört, och marsherar iväg med bestämda steg för att titta.
– Nemen den där ska ju vara i hallen! Herregud, den där står alltid i hallen!

Ett snabbt byte och sen kommer nästa fråga.
– Var ska den här vara då?
– På ditt rum.
– Var ska den vara som står där då?
– Men hur svårt kan det vara? De står ju ALLTID på samma plats och vi har bott här i 8 år nu!

– Ska det vara stjärna eller ljusstake i köksfönstret undrar käre sambon försiktigt.
– Det ska vara stjärna OCH ljusstake, som det ALLTID är!

bild lånad från jenflem.wordpress.com

Ja ni fattar va? Inte konstigt att deportering ligger nära varje advent. Och då ska ni veta att detta är bara början. Jag brukar få försiktiga förslag varje år om att vi kanske inte behöver all mat som jag i vanliga fall lagar till jul. Hur bra tror ni att det mottas? Jag tror inte ens jag behöver berätta för att ni ska förstå.

Det konstiga är att jag varje jul bestämmer mig för att ta det lugnt. Bara njuta av att vara ledig och ha hela familjen hemma. Men sen går jag liksom inte att hejda. I år hade jag hoppats på att min energibrist skulle leda till ett lugnare tempo. Men nej. Det tycks vara samma fart på mig i år också. Förmodligen ligger jag avsvimmad på juldagen, vilket i och för sig redan är en jultradition i mitt fall.

Som ni förstår behöver jag professionell hjälp med detta. Alla tips mottages tacksamt.

* Biblioteket är inte så flådigt som det låter. Bara ett litet rum med bokhyllor och en fåtölj. Bara så ni vet.

 

8 svar

  1. Jag är lite rädd för julfokuserade mammor, så jag tror inte jag kan hjälpa till tyvärr. *snälla slå mig inte!*

    • Jag klandrar dig inte! Jag är lite smårädd för mig själv faktiskt.

  2. Eh … vad händer om det skulle råka bli lite annorlunda pyntat än det brukar vara? Trillar himlen ner då? Snubblar tomten på en sladd och tappar julklappskonjaken? Kommer de ondskefulla designalferna och piskar dig med bollfransar? Törs du utforska detta läskiga område? Jaaaa, du törs!!!

    • Neeeej! Är du galen 😉

  3. Nu tar vi det lilla lugna…

    • Lilla lugna? Vet jag inte vad det är. Förklara 🙂

  4. Jag förstår precis hur det är. Men i år kan du ta med dig mat till oss när vi firar jul tillsammans! U-B & Stig kommer också.

    • Jaaa…och det ska bli så trevligt 🙂 Vad ska jag ha med mig då?

Kommentera

