En fröjdefull jul

Så annorlunda det är när inte stressen har mig i sina klor. Julförberedelserna som tidigare år följt ett noga inrutat mönster blir i år lite hipp som happ. Det gäller ju att passa på när lite ork infinner sig. Därför har vi i år en gran som redan är klädd och en öppenspiskrans som inte alls ser ut som vanligt.

I går kom jag på den galna idén att kanske skulle vi ta och julpynta färdigt redan nu? För er som inte vet mitt schema så ska det ske dagen före julafton. En dag som brukar vara fylld av matlagning, men där det ändå ska klämmas in strykning av dukar, klädsel av granen, knäckkokning, tomtar fram och inslagning av paket. Nu började ju den här uppluckringen av schemat att ske redan i fjol för den som minns, men i år har det slagit ut i full blom.

Sonen nappade raskt på förslaget att ta fram julpyntet, och bar kartonger från källaren. Sedan tog han itu med granen. Det här är ett känsligt område! Granen i vår familj är nämligen inget familjeprojekt, utan en skapelse med noggrant utvalt färgtema. Visserligen kan det variera från år till år, men att blanda lite hur som helst har inte gått för sig.

Jag snodde en bild från nätet helt enkelt

Nu såg jag hur kulor i alla former och färger tog plats i granen, samtidigt som han smådansade lite till ”Driving home for Christmas” världens bästa jullåt. Själv tog jag under tiden itu med framställandet av tomtarna på öppenspiskanten. Naturligtvis har de samma plats varje år. Vad trodde ni?

Det är nu det visar sig att granslingan med ljus, som ska ligga bakom tomtarna inte fungerar. Och det är nu det visar sig att jag inte är densamma längre. När käre sambon upptäcker att ljusen inte fungerar, han ligger förövrigt i en svår ”mancold” och följde arbetet från soffan, hoppar han upp och erbjuder sig kolla vad som är felet. Han tror nämligen att jag ska reagera som jag skulle ha gjort om detta hänt något tidigare år, jag skulle ha storgråtit, förklarat att hela julen var förstörd och förmodligen slängt något i golvet.

Nu tar jag bara lugnt bort slingan, säger att vi kastar den, och förklarar att det här var ju kul! Nu kan jag hitta på något annat här i år.

Det här kommer att bli en fröjdefull jul!

 

5 svar

  1. God Jul !

    önskar Josef

    • Tack detsamma Josef!

  2. Underbart Lena!!

    Gjorde som du för några år sedan och befriade mig ifrån julkraven. Det blir som det blir och inte ens granen har en given plats. Dåligt minne kanske har del i det spontana men då välkomnar jag dåligt minne. Vår gran står i hallen i år, borde väl vara en otänkbar plats men den syns nu ifrån alla rum på bottenvåningen. 🙂 se där, våga och vinn!!

    Julafton hos mig, neajea ok då, vi kör! Men hallå jag har ju en rapport som ska vara klar innan jul och julafton har någon pantskalle lagt på en fredag dessutom skriver sambon ansökningar för viktiga miljoner hmmmm……. Jajaja det blir som det blir. Som jag sa till mamma ”jag får väl bära ner stöket i källaren i värsta fall” (finns ju mellandagar). Maten är i alla fall inhandlad och vill man ha handarbetat mat och godis har man kommit fel. hihihi som pappa alltid sa ”det finns folk som har betalt för att göra sånt hela dagarna å nån måste ju hålla dem vid liv”.

    Julklappar har jag hamstrat så det tyvärr nog blir över. Äldste sonen fyller 8 år den 28/12 så det går nog åt (nån annan har säkert glömt att köpa prensent så här i juletid)

    Så du ser, andas, det finns värre saker i världen, det är ju samvaron som är viktigast.

    Minns våra jular tillsammans och förstår att Hjördis måste ha slitit för att det skulle bli så fint och gott för oss alla, som var många!!

    Kramar till dig Lena, du är duktig!
    En god och fridefull jul önskar jag dig!!

    Kusin
    Anna

  3. Önskar dig en riktigt varm, underbar, glittrande och fin jul samt ett riktigt Gott nytt år!

  4. – ASSÅ SHIIIT,a mancold, inget man leker med. Hoppas att han piggat på sej. 🙂 Hoppas du får en riktigt skön jul och att vi kan ses nåt. Bailey kommer på lördag, så då finns möjlighet för nyp i vecken.

Kommentera

