Sluta röka

Det är många år sen jag slutade röka, Minst 10 i alla fall. Plötsligt i somras tyckte jag att det var en bra idé att röka på en fest. Hur dumt var inte det? Det gick liksom inte att sluta igen efter det. Jag intalade mig själv länge att jag egentligen inte rökte. Men till slut var det bara att erkänna. Jag hade blivit rökare igen.

I början tjyvrökte jag för alla. Men en efter en upptäckte min nya hobby. Till slut också sonen. Det var när jag såg besvikelsen i hans ögon som jag bestämde mig. Dags att sluta!

Nu var det bara att bestämma sig för hur. Jo…jag vet att ni ickerökare tänker nu…typ tänd i inte en till. Men nu var det tänkt att detta skulle bli ett varaktigt slutande, och då krävs det att det sätter sig i kroppen.

Tillsammans med några nätvänner, som också skulle sluta, bestämdes ett datum. Den 5 januari var sista dagen vi fick röka. Bara ett par dagar innan fanns en bok att köpa med Aftonbladet ”Första hjälpen att sluta röka”. Jag kan lugnt påstå att den boken blev min räddning.

Jag har de senaste dagarna lidit av svårartad nikotinabstinens. Hjärtklappning, illamående, svajigt humör, svårt att sova, osv. Jag kommer på mig med att flera gånger under dagen tänka att ja ska bara ta ett bloss först…Men någon riktig längtan efter en cigarett har inte funnits. För riktigt svåra attacker har jag nikotinsnus att ta till. Men eftersom jag inte vill fortsätta mata mitt nikotinbehov så undviker jag det så långt jag kan.

Easyway heter metoden. Ta en titt på den om du går i slutaröka tankar.

Ett svar

  1. Heja Lena!
    Det är klart du fixar det! Du vet ju att du har klarat det förut. Jag la plötsligt av med snus för många år sedan av ren snålhet. Efter att ha hört någon beklaga sig över att det finns folk som tjänar pengar på att vi är beroende. Då surnade jag till & ville se till att inte låta dem lura mig på en enda krona till samtidigt som de förstörde min hälsa! Kram & lycka till! Anna

Kommentera

