Bakslag

Det här livet jag har nu är att jämföra med att åka berg- och dalbana. Och det har alltid varit en skräckblandad förtjusning för mig. Efter en period då jag mått lite bättre drog jag naturligtvis på i för hög fart. Att detta innebar en mycket liten ansträngning mot för vad jag är van vid, gjorde att jag lurade mig själv att det var ok. Men se, det var det inte. Tillbaka till kuvösen åkte jag med huvudet före, och en stor besvikelse i bagaget.

En djupdykning igen ner i hjärnans vindligar för att försöka ta reda på vad det nu var som spökade gjorde mig bara ännu mer förvirrad. Sen hittade jag de förlösande orden.

”Varför hitta sig själv när vi är del av så mycket?”

Jag tror på allvar att man kan bli söndercoachad. Motivera dig själv. Hitta dig själv. Förverkliga dina drömmar. Tyck om dig själv. Få bättre självförtroende. Målen är oändliga, och innebär mer jobb och större krav. Kan det vara så att alla ”må bra” aktiviteter bara är ännu några i raden av våra måsten?

Det är kanske dags för den här gumman att tänka om? Och vad händer då med alla teorier kring EGO-året? Livet med mening, vad innehåller det egentligen?  Inser att jag kastar all mina teorier över bord och börjar om på ny kula. Spännande!

Ni måste få en låt också. Det var länge sen. Så här har ni den. Världens bästa låt – just nu.

4 svar

  1. Jag tror också att man kan bli söndercoachad, men då är det förmodligen för att man själv tar in och försöker tolka alla budskap på en och samma gång, från källor som böcker och tidningar, inte en riktig terapeut…
    Det är väldigt lätt att tolka alla budskap i dag som att det är ens eget fel om man inte är lycklig, men det är bara bullshit!
    *kram* Det känns snart bättre igen.

  2. Önskar nu jag mindes vad hon heter som nyligen gått emot strömmen & (min tolkning) anser att vi blir stressade till att må dåligt då vi inte uppnår de måbra mål som florerar runt oss överallt, i media & bland vänner. Speciellt knäckt blir man väl när man tycker sig vara sämre än alla andra på att målen.
    Jag säger: riv dina egna murar & sikta/fokusera endast mot ditt eget uppsatta mål. Man får ofta även olika guidning beroende på teraput/författare så det kan också vara förvirrande.
    Tusen kramar till dig!
    /
    Kusin vitamin

  3. Håller med föregående kommentatorer och tillägger att en väldig massa forskning visar att nåt av det människan mår bäst av (när grundkraven rätt kost, vettig motion [alltså en rörlig vardag och inte en massa intensivträning], umgänge med dem man trivs ihop med samt total vila emellanåt är uppfyllda) är att hjälpa andra. Att jobba för gemensamma mål tillhör det som ger oss allra störst tillfredsställelse. Människan har ju kommit så långt som hon har gjort genom att samarbeta och hjälpas åt — genom insikten att man hjälper sig själv genom att hjälpa andra.

  4. Men Lena, den insikten gjorde vi en sommarnatt på min alltan, remember? därur föddes ju flera av våra produkter, Jag säger det igen: dax för tråkskivan!

Kommentera

