Kultur i NYC

Vi ägnade oss åt en del kultur under veckan i New York också. Enligt väderprognosen skulle det bli snöblandat regn hela måndagen, därför kändes den dagen perfekt för ett museibesök. Siktet var inställt på Metropolitan Museum of Art, men det visade sig vara stängt på måndagar, därför blev det Guggenheim i stället. Måste erkänna att jag inte varit riktigt sugen på det men det visade sig vara en hit. Lagom stort och lättöverskådligt. På köpet gjorde jag en ny bekantskap. Paul Cezanne. Visst har jag vetat vem han var, har nog till och med några små tavlor av gjorda av kort av några av hans verk, men jag har inte fattat att hans konst talar så direkt till mig.

Att studera kubismens mästare Picasso och Braque var också intressant.  Vet inte hur många gånger jag sa…Nu ska jag hem och dra streck och träna på att blanda brunt.

Frans Marc blev en annan favorit. Han var mer okänd för mig sen tidigare. Men återigen fastnar jag för de vackra färgerna.

Däremot bestämde vi oss gång på gång att vi inte gillar Kandinsky. Får man erkänna sånt? Nu är jag i alla fall riktigt sugen på att måla, och känner mig lyckligt lottad för att jag just nu går en målarkurs med min gamla kamrat, den duktiga Fia Jönsson som lärare.

På onsdag kväll var det så dags för ett besök på Operan. Romeo och Julia hade vi valt att se. Kanske inte den vackraste operamusiken, men en handling som man förstår utan att lusläsa programmet mellan akterna, och med ett fantastiskt vackert sceneri.


Byggnaden och stämningen är värt ett besök bara det. Här spräckte Klara budgeten genom att bjucka Mamsen på skumpa innan föreställningen.

Sista kvällen blev det mer kultur. New York rangers vs Ottawa Senators på Madison Square Garden. Vi gick all in med både öl och nachos.  Mycket för pengarna fick vi också eftersom det blev både förlängning och straffar. Så där på bortaplan blev jag nästan Modoit när jag såg att Zucarello fick spela. Men du kan vara lugn Ewa, det gick över direkt efter matchen.


Sen blir man ju stolt i svenskhjärtat när hela arenan skriker Henrik…Henrik…Henrik. Att han släppte in en straff och matchen förlorades verkade inte nämnvärt påverka hans popularitet.

Mata duvorna i Central Park ska man visst göra också fick jag berättat för mig. Nu inbjöd inte vädret till några längre utflykter i parken denna gång. Så det vara bara att bita ihop och ta med paraplyet. Det som ska göras ska göras.

Ni vet dom där konstfulla tunikorna och kaftanerna som passar så bra när man är i varmare land, men som hemma i garderoben känns lite malplacerade. Ett sånt köp var den virkade hatten på bilden. Kändes helt rätt på New Yorks gator, men det vete sjutton om jag tar på den när jag går på Ica.

There are no comments on this post.

Kommentera

