Blir jag galen eller blir jag galen?

Under det senaste halvåret har jag gått hos både psykiatriker och psykolog, Psykologen har varit densamma hela tiden, och har hjälpt mig sätta ord på mina funderingar, och förklarat vad olika saker beror på. En ovärdelig hjälp. Jag fick nämligen i somras diagnosen Bipolär 2. Jag blev naturligtvis skiträdd och såg mig själv gå omkring med en stämpel i pannan där det stod psykiskt sjuk. Så det är mest mina reaktioner, funderingar och tips på hur man handskas med det som vi talat om.

I förra veckan när jag var där blev jag utskriven. Jag hade då, enligt honom, gått från att vara normalgalen till normalt onormal. Ett tillstånd som jag är ytters nöjd med. Vem vill vara normal? Vi har gått tillbaka till tiden före min utbrändhet och konstaterat att jag alltid varit en ”kurvig” person. Men att tillståndet (jag vill inte kalla det sjukdom) har förvärrats efter utmattningsdepressionen.

I dag har jag träffat min läkare. Eller om jag ska vara noga min tredje läkare sen jag kom till psykiatrin. Bara att gå in genom dörren där det står psykiatrisk mottagning tar emot. Men när jag väl kommer in går det bra. Eftersom jag inte träffat henne tidigare fick jag berätta om min resa en gång till. Hon konstaterade sen att jag är normal! Jag har alltid kunnat hantera mina kurvor. Men de har blivit större efter utbrändheten. Troligen har det utlösts av den medicin jag åt för depression!! Blir man galen eller blir man galen?

Så nu är fokus på att få mig frisk från utmattnings depressionen. Något som jag till stor del gör själv och som kommer att ta sin lilla tid. Tröttheten, glömskheten och trögheten i tänket kommer jag att få dras med ett tag till. Sen kommer jag att vara mitt onormalt normala jag igen.

There are no comments on this post.

Kommentera

