Melissa Horn skola

Min bästaste vän Selma har tagit på sig uppgiften att uppgradera min musiksmak. Det är länge sen nu som jag genomgick Lars Winnerbäck skolan. Exminationen gick finfint och jag gillar numera Winnerbäck så pass mycket att jag frivilligt går på hans konserter.

Nu tyckte Selma att det var dags igen. Jag har uttalat mig negativt om Melissa Horn en längre tid. Jag har så svårt att lyssna på texter. Jag gillar musik med en rytm som fortplantar sig i kroppen. Min uppfattning om Melissa Horn har varit att hon är tråkig. Ingen fart och kläm i dom låtarna inte.

Så nu var det då dags för Melissa Horn skola. Utbildningen går till så att jag får en låt som jag ska lyssna på minst tre gånger innan jag gör mitt utlåtande. Efter någon dag får jag en ny. Selma vet att jag inte kan lyssna på texter. Jag har aldrig kunnat lära mig saker genom att lyssna. Två meningar, sen är mina tankar nån helt annan stans. Läsa däremot går bra. Därför får jag länkar till youtube där någon vänlig själ skrivit in texten.

Den första låten jag fick var ”Du är nog den”. Eftersom jag är en lydig elev så gör jag så klart som min fröken säger. Så på med lurar, ögonen på texten och klicka på play. Redan under den andra genomlyssningen förstod jag att här kommer jag, än en gång, att omvärdera mina förutfattade meningar. Efter den tredje var jag såld. Selma berättade vad texten betydde för henne. För mig var det något helt annat. Och det är väl så det är med texter. De talar till en på det sätt man behöver som mest just då. (Hör ni så klok jag plötsligt blivit!)

När jag nu klarat den första uppgiften så galant fick jag en låt till. ”Sen en tid tillbaka”. Den här handlar om dig sa Selma. Länken jag fick var utan text. Jag lyssnade och lyssnade, men det gick bara inte att få nåt vettigt ur texten. När jag sen letade upp en version med text, var det bara att  kapitulera. Det kändes som att den var skriven speciellt till mig och gick rakt in i hjärtat.

Här läste jag texten

Om ni lovar att inte säga nåt till Selma kan jag avslöja att jag redan tjuvlyssnat på några fler låtar, men det törs jag inte säga, utan kommer att fortsätta vara en lydig elev och lyssna i den ordning som Selma bestämmer 😉

4 svar

  1. Mycket bra skrivet! Du är klok och har sunda och realistiska åsikter. Jag håller helt med dig! Vänliga hälsningar Åsa Sjödin (lärare på skolan)

  2. Hej igen! Jag kommenterade ditt inlägg om skolan/regler på skolan. Vet inte om det hamnade under det inlägget. MVH Åsa Sjödin

    • Nej…de hamnade under fel inlägg. Dessutom hade jag glömt att godkänna. Det måste göras första gången någon kommenterar på bloggen.

      Om du vill kan du kommentera på rätt inlägg och hänsvisa till det här.

      Tack för responsen!!

  3. Blir så stolt över dig och din förmåga att låta dig utmanas på sådant som egentligen kanske inte behövs. Det kvittar ju om du gillar Melissa Horn eller inte. Det viktiga i detta är ju din öppenhet och mod att utmana dig på sådant som du upplever som tråkigt. Det är en av dina starka sidor det !!

Kommentera

