Nu var det uppåt värre

Jaha…då kom då äntligen en uppåtperiod. Det var sannerligen länge sen. Utmattninsdepressionen har hållit mig i sitt grepp länge nu. Nu är det ju inte så att det aldrig är uppåt fast man är nere, om ni förstår vad jag menar. Även då svajar det så klart. Men det är skillnad på uppåt och uppåt.

Just nu är min energi oändlig. Jag städar och plockar. Jag planerera resor och utflykter. Jag trivs med mig själv och jag har till och med plockat fram stickkorgen. Dessutom skriver jag och skriver. Inte bara här på bloggen, utan också andra texter som jag inte vet vad det ska bli av.

Den föreläsning som jag tänkt göra länge har också blivit klar. Nu ska den testköras på några vänner som ska vara hårda i sin bedömning, Ordentligt med kritik vill jag ha så att jag vet vad som ska ändras och göras bättre. När det är gjort är det så meningen att jag ska ut och frälsa massorna 🙂 Hör gärna av dig om det låter intressant så kommer jag som ett skott. Den heter ”Därför kan jag gå i skogen med björnar – en föreläsning om egoism”. Och handlar om den resa jag gjort i mig själv de senaste två åren.

Som ni förstår är det full sprutt på gumman nu, och det är alltså då jag ska bromsa! Hur svårt är inte det?. Det är ju så härligt när allt flyter ur händerna utan minsta lilla ansträngning. Bromsa ska jag för att inte djupet, som obönhörligen följer på detta, ska bli för djup. Och det känns inte så lockande. Eller så är det värt det? Jag har inte riktigt bestämt mig än. Jag får väl i alla fall låta bli de värsta tokigheterna, och använda den energin till något annat. Till exempel gå och träna.

Jag fick den här beskrivningen av en vän häromdagen. Den beskriver faserna i kurvigheten så bra. Jag har kastat om lite i ordningen, eftersom jag då tycker att det stämmer bättre in på mig.

Hög snäll – Älskar hela världen och visar det. Sätter igång projekt.

Låg arg   – Kom inte hit och stör!

Låg snäll – Känner sig övergiven och ensam.

Hög arg  – Nu jävlar ska vi göra upp med alla illasinnade dumskallar! Var gömmer ni er?

2 svar

  1. Underbart beskrivna tillstånd, och användbara även för mej…Har under veckan som gått varit i nämn ordning: Hög arg,låg snäll, låg arg för att återigen bli hög arg,hög snäll. Avslutade veckan läg snäll

    Ska bli roligt,ansvarsfullt och intressant att höra din föreläsning

  2. […] vara, den ständiga frågan framöver känner jag. För en månad sen skrev jag inlägget “Nu är det uppåt värre“. Jag befann mig för första gången på länge i en riktig topp. Vilket var fantastiskt […]

Kommentera

