Livet med mening

För nästan två år sen åkte jag tillsamman med kamraten Ewa till Marocko. Jga var väldigt låg innan vi åkte. Hade med mig en bok om depression som jag hade som mål att läsa under veckan.

Jag läste inte ett enda ord och har sällan skrattat så mycket som under den veckan. Redan första dagen bestämde vi oss för att veckan skulle gå under temat Livet med mening. Varje dag hade vi som uppgift att hitta något som gav oss just det.

Under det senaste året har jag omvärderat en massa saker och också lärt mig många nya. Jag tycker själv att jag blivit en ny och bättre person. Det slog mig att jag skulle ta och titta på inläggen jag gjorde då för att se hur jag idag värderar det vi kom fram till som skulle ge våra liv mening.

Bild lånad från golfbladet.se

Det jag sätter främst idag är ”må bra idag!” Det har funnits många dagar då jag inte tyckt mig hitta något som gett mig den känslan. Så jag har fått gräva djupt för att hitta nåt. Varje gång har jag lyckats. Visst har vi hört många gånger att vi ska glädja oss åt de små sakerna i vardagen. Men det är verkligen inte så lätt som det låter. I alla fall inte för mig. Jag är så klart tacksam för att mina barn är friska, jag har vänner som bryr sig och som jag bryr mig om, jag har en hyfsad ekonomi och bor bra. Men det kändes som lite fusk att må bra av det varje dag. Här gällde det att hitta nya saker.

Idag till exempel mår jag bra av att det är sol och faktiskt plusgrader ute, om man söker sig till solen i lä. Det känns som att det fylls på ny energi i kroppen. Så enkelt kan det vara.

I nästa inlägg ska jag ge mig på de punkter vi kom fram till under vår resa.

There are no comments on this post.

Kommentera

